بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

تمیز کردن سنسور دوربین: نکاتی برای از بین بردن لکه های و گردو غبار ها از حسگر دوربین

 

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

تمیز کردن سنسور دوربین های DSLR یا بدون آینه شما مشکل یا خطرناک نیست

وجود گرد و غبار بر روی سنسور یک دوربین موجب کاهش کیفیت تصاویر به دست آمده با آن دوربین خواهد شد . در دوربین  های DSLR که قابلیت تعویض لنز دارند ؛ جلوگیری از ورود گرد و غبار به درون دوربین ؛ امری تقریبا غیر ممکن است و مدت زمان زیادی طول نمی کشد که متوجه می شویم مقداری از گرد و غبار بر روی سطح خارجی سنسور چسبیده است . در بسیاری از زمانها وجود این گرد و غبار تاثیر محسوسی بر کیفیت عکس ها به وجود نمی آورد اما زمانی که از یک پس زمینه روشن عکاسی می کنید و یا در زمان استفاده از دیافراگم های نسبتا بسته ؛ وجود لکه ها یا گرد و غبار ها بر روی سنسور ؛ ممکن است مشهود باشد .

در زمان های قدیم که از دوربین های آنالوگ ( فیلم ) استفاده میشد ؛ چنین مشکلی وجود نداشت زیرا ؛ برای هر نوردهی یک فیلم جدید در داخل بدنه دوربین قرار می گرفت . اما در دوربین های دیجیتال ؛ چسبیدن ذرات گرد و غبار بر سطح خارجی سنسور ؛ یک امر عادی و متداول به شمار می آید .

در بسیاری از دوربین های مدرن امروزی ؛ سیستم داخلی دوربین دارای امکاناتی است که به از بین بردن ذرات گرد و غبار کمک می کنند . سیستم تمیز کننده خودکار سنسور ؛ عملکردی است که با ایجاد لرزش های خفیف در سنسور ؛ ذرات گرد و غبار باقی مانده روی آن را فرو می ریزد. استفاده از این سیستم موجب می شود تا مشکل بروز لکه های ناشی از ذرات گرد و غبار موجود بر روی سنسور ؛ به کمترین حد ممکن کاهش پیدا کند .

اگر چه بسیاری از دوربین های جدید مجهز به سیستم تمیز کننده خودکار سنسور هستند ؛ اما در هر صورت مقداری از این ذرات گرد و غبار بر روی سنسور دوربین باقی مانده و به مرور زمان حالتی متراکم به خود می گیرند .

سنسور دوربین های مختلف در طول زمان به نظافت و تمیزکاری نیاز پیدا می کنند و در صورتی که سیستم تمیزکننده خودکار سنسور پاسخگو نباشد ؛ روش تمیز کردن دستی را باید مورد استفاده قرار داد .

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

تعویض بیش از اندازه لنز ؛ عکاسی در محیط های پر گرد و غبار و همچنین استفاده بیش از اندازه از عملکرد زوم در زمان عکاسی ؛ از جمله عوامی هستند که موجب تشکیل گرد و غبار بر روی سطح سنسور دوربین می شوند .

سنسور دوربین ؛ یکی از ظریف ترین و حساس ترین بخشهای آن به شمار می آید و تمیز کردن آن به دقت بسیار زیادی نیاز دارد. 

برای تمیز کردن سنسور ؛ ابزار و وسایل و محلول های بسیار زیادی در بازار وجود دارند اما به طور کلی ابزار های تمیز کردن سنسور در دو دسته بندی قرار میگیرند.

وسایل خشک

وسایل مرطوب

تمیز کردن سنسور نیز دارای دو مرحله است :

1 – استفاده از ابزار های خشک

2 – استفاده از وسایل مرطوب ؛ در صورت نیاز

 در صورتی که از یک دوربین DSLR استفاده می کنید ؛  برای تمیز کردن سنسور آن ابتدا باید ترتیبی اتخاذ نمایید تا مکانیسم شاتر و آینه آن از مدار خارج شود . این امر بدان معناست که برای دسترسی به سنسور در قلب دوربین خود ؛ ابتدا باید آینه دوربین را در وضعیت بالا نگه داشته و شاتر آنرا نیز باز کنید .

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

تمیز کردن سنسور به صورت خشک :

برای تمیز کردن سنسور ؛ ابتدا باید آینه دوربین را در وضعیت بالا قرار دهید . در منو تنظیمات بسیاری از دوربین ها گزینه ای به نام Lock mirror up یا عبارتی شبیه به این وجود دارد . در صورتی که باتری دوربین شما از شارژ کافی برخوردار نباشد ؛ این گزینه غیر فعال خواهد بود .

برای مشاهده سنسور ؛ دوربین را در برابر نور کافی قرار دهید. بعد از مشاهده سنسور دوربین ؛ با استفاده از دستگاه های پمپ باد دستی ؛ مقداری جریان هوای نسبتا قوی به درون بدنه دوربین وارد کنید تا گرد و غبار از روی سطح سنسور برداشته شود .

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

برای تمیز کردن سنسور به صورت مرطوب ؛ کیت های تمیز کننده مخصوصی وجود دارند که شامل یک جسم پارو شکل و یک محلول مایع هستند . محلول تمیز کننده سنسور را روی جسم پارو شکل ریخته و آنرا به نرمی روی سطح سنسور بکشید . این کار را فقط یک مرتبه انجام دهید و از تکرار پارو کشیدن بر روی سنسور در دفعات مکرر خودداری کنید . پارو کشیدن روی سنسور به گونه ای باشد که از ایجاد هر گونه خراش بر سطح آن خودداری شود .