بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

نکات مراقبت از لنز (1)

 

یکی از علل گرایش به دوربینهای کمپانی کانن ؛ وجود تنوع لنز برای استفاده به همراه دوربین های سری EOS می باشد . مجموعه لنز های سری EF از تنوع و گستردگی نسبتا بالایی برخور دار می باشند و این لنز های به همراه دوربین های کانن قادرند تا تصاویری با کیفیت نسبتا بالا را به وجود آورند . در رابطه با نگهداری و محافظت از لنز ها نکات متعددی وجود دارند و در این مطلب برخی از مهمترین نکات نگهداری از لنز را مورد اشاره قرار می دهیم .

 

به طور کلی یک لنز که تمام اصول و قوانین مراقبت از آن انجام شده باشد ؛ مدت زمان بیشتری کیفیت خود را حفظ می نماید و و عکاس برای زمان طولانی تری قادر است تا از آن در شرایط مختلف عکاسی استفاده نماید  . در رابطه با نگهداری و مراقبت از لنز ، اصول و نکات زیادی وجود دارند که باید به آنها توجه داشته باشیم.

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

درپوش لنز

برای هر یک از لنز  های کمپانی کانن ؛ دو درپوش مسدود کننده لنز ؛ ارایه می شوند . در زمان های عدم استفاده از لنز و یا در زمانی که لنز را از بدنه دوربین جدا نموده اید ؛ حتما درپوش های لنز را مورد استفاده قرار دهید .

 

در زمان های عکاسی در محیط های پر گرد و غبار ؛ در روزهای همراه با وزش باد شدید و یا در زمان های بارندگی ؛ در حالت عکاسی در محیط های گرم و مرطوب ، حتما درپوش های لنز را استفاده نمایید .

 

همچنین در محیط های شرجی و مرطوب و یا در مکان هایی که امکان تبخیر مایعات و ورود آنها به قسمت های ابتدایی و انتهایی لنز وجود دارد ؛ استفاده از درپوش های ابتدا و انتهای لنز دارای اهمیت بسیار زیادی خواهد بود.

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

در هر زمان که لنز از بدنه دوربین جدا می باشد ؛ استفاده از درپوش انتهایی آن اهمیت بسیار ضروری خواهد داشت . این درپوش از عناصر قسمت انتهای لنز در برابر ضربه و آسیب محافظت می نماید . همچنین قسمت های اتصال دهنده لنز به بدنه دوربین را در برابر گرد و غبار ئ عناصر خارجی مصون می دارد .

 

همچنین بنا به دلایل ذکر شده ، متصل نمودن درپوش جای لنز روی بدنه دوربین نیز اهمیت زیادی خواهد داشت . در زمان های جدا نمودن لنز از بدنه دوربین ؛ استفاده از درپوش روی بدنه دوربین نه تنها از قسمت های اتصال دهنده بدنه با لنز محافظت می نماید بلکه در عین حال از ورود گرد و غبار به داخل بدنه و کثیف شدن قسمت های داخلی دوربین نیز جلوگیری می نماید .

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

محافظت از عدسی جلو لنز

 اولین عدسی در قسمت جلو لنز ساختار درونی بسیار نرم و شکننده ای دارد . برای محافظت از این عدسی و به منظور کاهش حالت های اعوجاج ناشی از بازتاب نور ؛ از برخی پوشش دهنده های مخصوص برای پوشاندن سطح این عدسی استفاده می شود که کمی به استحکام آن می افزاید . به دلیل در معرض محیط بودن این عدسی ؛ در بسیاری از مواقع  احتمال کثیف شدن ؛ خراشیده شدن و یا حتی شکسته شدن آن وجود دارد . رطوبت ؛ گرد و غبار ؛ سنگریزه ؛ برخورد حشرات ؛ و یا حتی اثر انگشت دست ممکن است موجب آسیب رساندن به این عدسی شود .

 

اثر انگشت دست یکی از اصلی ترین عوامل آسیب رسان به عدسی جلو لنز می باشند. اثر انگشت دست به دلیل برخورداری از ترشحات اسیدی موجب ایجاد خوردگی در سطوح می شوند و این امر آسیب پذیری سطح عدسی ابتدایی لنز را به میزان زیادی افزایش می دهد . به دلیل وجود این تاثیر بسیار شدید ، یکی از اولین توصیه ها در محافظت از لنز آن است که از لمس کردن و تماس طولانی مدت اثر انگشت با عدسی لنز خودداری شود . در صورت بروز هرگونه اثر انگشت با عدسی ابتدایی لنز ؛ آنرا با یک پارچه نرم و لطیف به سرعت تمیز کنید .

 

استفاده از فیلتر UV به میزان زیادی از عدسی ابتدایی لنز در برابر عوامل و خطرات محیطی محافظت می نماید . این فیلتر یک لایه محافظ بسیار قوی در برابر عدسی ابتدایی لنز به وجود می آورد و از ورود هرگونه رطوبت ؛ گرد و غبار و عوامل آسیب رسان به عدسی ابتدایی لنز ، جلوگیری به عمل می آورد .

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

هود لنز

در زمان فرو افتادن و یا سقوط لنز از دست یا دوربین ؛ یکی از اولین قسمت هایی که احتمال آسیب در آن وجود دارد ؛ قسمت جلو و عدسی ابتدایی لنز می باشد . در زمان های عکاسی در محیط  های باز و در در شرایط عکاسی در حال حرکت ؛ احتمال آسیب در قسمت های ابتدایی لنز به میزان بیشتری افزایش می یابد. در صورت استفاده از هود بر روی لنز ؛ احتمال بروز آسیب قسمت های ابتدایی در اثر سقوط لنز ؛ به میزان زیادی کاهش می یابد. هود ها با در بر گرفتن تمام مجموعه ابتدای لنز نوعی کلاهک محافظ برای آنها به وجود می آورند .

 

هود علاوه بر محافظت از مجموعه قسمت های ابتدایی لنز ؛ از بازتاب شدید نور به درون عدسی های لنز ؛ از شکست نور و ایجاد حالت های روح و فلیر به میزان زیادی محافظت می نماید .

کیف لنز

بسیاری از لنز های حرفه ای و گران قسمت ساخت کمپانی کانن دارای کیف نگهدارنده مخصوص هستند . در زمان های طولانی عدم استفاده از لنز ؛ آنرا از دوربین جدا نموده و پس از قرار دادن درپوش های ابتدایی و انتهایی ؛، آنرا در کیف مخصوص نگهداری از آن قرار دهید . در صورت عدم وجود کیف مخصوص لنز ؛ به راحتی لنز را درون یک پارچه نرم و لطیف پیچیده و به همراه سایر ابزار های عکاسی آنرا درون کیف دوربین نگهداری نمایید .

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

سرویس و تعمیرات لنز کانن

تقریبا تمامی لنز های EF و L ساخت کانن تحت پوشش گارانتی قرار دارند . به طور معمول توصیه می شود تا در صورت مشاهده هرگونه اشکال در عملکرد های لنز ؛ بدون انجام هرگونه دستکاری اضافه تر ؛ لنز را به مرکز خدمات و تعمیرات دوربین کانن ارایه دهید . تعمیرات لنز کانن روند هایی بسیار پیچیده و تخصصی دارند و بدون برخورداری از دانش تخصصی تعمیر آن غیر ممکن است . در صفحه تعمیرات لنز کانن ؛ از انواع خدمات مرتبط با تعمیر یک لنز آگاهی می یابید .

 

منبع : نمایندگی تعمیر دوربین کانن