بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

بررسی ویژگی های فیلمبرداری در دوربین کانن EOS 90D

کمپانی کانن پیش از این دو دوربین قدرتمند Canon EOS 70D  و EOS 80D را به بازار عرضه نمود که هر دو آنها دوربین های میان رده با قدرت فیلمبرداری بالا بودند . در سال 2013 ؛ دوربین کانن EOS 70D با برخورداری از ویژگی Dual Pixel CMOS AF به بازار عرضه شد و این سیستم فوکوس هنوز هم یکی از بهترین و برترین سیستم های فوکوس موجود در بازار به شمار می آید . سه سال بعد از آن ، دوربین EOS 80D تولید شد و این دوربین نیز در زمینه فیلمبرداری با DSLR به شهرت و محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرد .

اواخر سال 2019 ؛ دوربین کانن EOS 90D از سوی این کمپانی معرفی شد و این محصولی است که با برخورداری از ویژگی های بسیار پیشرفته ، امکانات بسیار زیادی را در زمان فیلمبرداری در اختیار کاربر قرار می دهد . در این مقاله ؛ ویژگی های دوربین کانن EOS 90D در زمان فیلمبرداری را مورد اشاره قرار می دهیم .

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

فیلمبرداری با کیفیت 4K بدون کراپ

دوربین کانن Canon EOS 90D قادر است تا فیلمبرداری را با کیفیت 4K, UHD با استفاده از تمام سطح سنسور خود انجام دهد . اصلی ترین ویژگی های این دوربین در زمان فیلمبرداری 4K عبارتند از :

فیلمبرداری در 29.97 fps (NTSC) یا 25.00 fps (PAL)

قابلیت انتخاب گزینه های 4K بدون کراپ و 4K کراپ دار با ناحیه تصویر 16:9

سطح پوشش سنسور در زمان استفاده از حالت 4K کراپ دار تقریبا به اندازه 83 درصد از کل سطح سنسور APS-C می باشد .

استفاده از بیت ریت تقریبی 120 Mb/sec برای فیلمبرداری با کیفیت 4K . فیلمبرداری 4K با نرخ فشرده سازی ( IPB ) استاندارد به دست می آید و در دوربین کانن EOS 90D هیچ گزینه ای برای استفاده از فشرده سازی ویدیو “ALL-I” وجود ندارد .

سیستم اتوفوکوس Dual Pixel CMOS AF  در زمان فیلمبرداری با کیفیت 4K

دوربین کانن EOS 90D اولین دوربین DSLR ساخت کانن است که در آن قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4K بدون کراپ با نسبت ابعاد 16:9 قرار داده شده است .

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

قابلیت فیلمبرداری با کیفیت Full HD و HD

فیلمبرداری Full HD, 1080p در 59.94 fps (50.00 fps in PAL) یا 29.97 fps (25.00 fps in PAL)

فیلمبرداری (720p) در 59.94 fps (50.00 fps in PAL)

هر دو این رزولوشن ها با فرمت فشرده سازی استاندارد IPB قابل دستیابی می باشند .

بیت ریت های زیر در زمان فیلمبرداری HD و فول اچ دی قابل دستیابی می باشند:

Full HD 60p — approx. 60 Mb/sec
Full HD 30p — approx. 30 Mb/sec
Full HD 30p / IPB (Light) — approx. 12 Mb/sec

 

فیلمبرداری با فریم ریت بالا

دوربین کانن EOS 90D قادر است تا فیلمبرداری Full HD (1080p) را در فریم ریت 119.88 fps (100.00 fps in PAL) انجام دهد . این فریم ریت برای فیلمبرداری حرکت آهسته ( اسلوموشن ) قابل استفاده می باشد. استفاده از فریم ریتهای بالا در منو های مجزا تحت زبانه Movie record quality ، قابل دستیابی است .

در زمان استفاده از فریم ریت بالا 120p (100p) در دوربین Canon EOS 90D ویژگی های زیر غیر فعال می باشند.

ضبط صدا

Servo AF در حالت فیلمبرداری

Digital IS در حالت فیلمبرداری

در زمان فیلمبرداری با فریم ریت بالا ؛ بیشترین مدت زمان فیلمبرداری به صورت متوالی حدود 7 دقیقه و 29 ثانیه می باشد . بعد از این زمان ، حالت فیلمبرداری به صورت خودکار متوقف می شود.

فیلمبرداری با فریم ریت بالا ، به صورت کراپ دار می باشد و مقدار کراپ آن در تصویر زیر مشاهده می شود .

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

استابیلایزر دیجیتال برای فیلمبرداری

در طول زمان فیلمبرداری با دوربین کانن EOS 90D امکان استفاده از استابیلایزر الکترونیک 5 محور وجود دارد. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که در طول زمان های فیلمبرداری با فریم ریت بالا ، این گزینه غیر فعال خواهد شد . استفاده از این گزینه در زمان فیلمبرداری ؛ موجب ایجاد حالت کراپ در تصویر ثبت شده خواهد گردید .

 

اتوفوکوس تشخیص چشم وتشخیص چهره در زمان فیلمبرداری

در زمان استفاده از این دوربین ؛ امکان استفاده از اتوفوکوس متوالی تعقیب سوژه در حالت Movie Servo AF  و اتوفوکوس تشخیص  چضشم سوژه Eye Detect AF وجود دارد . این گزینه ها به کاربران اجازه می دهند تا صورت و چشم سوژه های پرتره را در فوکوس قرار داده در طول زمان فیلمبرداری شارپ ترین حالت از سوژه ها را به دست بیاورند .

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

خروجی HDMI

در زمان استفاده از این دوربین امکان دستیابی به خروجی 4K یا فول اچ دی با استفاده از درگاه HDMI وجود دارد. در منو تنظیمات HDMI حالت های زیر قابل مشاهده می باشند :

  • HDMI-out with info
  • Clean / 4K output
  • Clean / Full HD output

 

نتیجه گیری :

دوربین کانن EOS 90D اولین دوربین DSLR ساخت کمپانی کانن است که قادر به انجام فیلمبرداری 4K با استفاده از تمام سطح سنسور خود می باشد.  این کیفیت فیلمبرداری به همراه سیستم اتوفوکوس Dual Pixel CMOS AF موجب می شوند تا این یک دوربین DSLR کاملا پیشرفته برای فیلمبرداری به شمار آید. همچنین توانایی این دوربین برای فیلمبرداری با 120 فریم بر ثانیه ؛ استفاده از آن برای بلاگر ها و محتوا سازان ویدیویی را به یک گزینه ایده آل مبدل نموده است .

منابع :

نمایندگی دوربین کانن

تعمیرات دوربین کانن

تعمیرات لنز کانن