بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

معرفی سه ویژگی دوربین کانن برای عکاسی بهتر از مناظر طبیعی

در عکاسی از مناظر طبیعی ؛ بسیاری از اوقات وجود دارند که به نظر می رسد عکس ها چنان که باید مطلوب نبوده و با کاستی هایی روبرو می باشند . در این شرایط آکاهی از برخی از ویژگی  های موجود در درون دوربین ؛ به بهتر شدن حالت رنگ , نور و تاثیر گذاری کلی عکس می تواند کمک نماید . در این مطلب ؛ این ویژگی ها را مورد اشاره قرار می دهیم .

تعمیر دوربین کانن

ویژگی شماره 1 – دمای رنگ نور ( وایت بالانس )

گزینه وایت بالانس خودکار یا AWB در زمان های عکاسی با نور طبیعی روز ؛ یک ویژگی مفید در به دست آوردن حالت دقیق رنگ ها است اما این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که این گزینه تنالیته رنگ های قوی همچون قرمز و نارنجی در زمان های طلوع یا غروب افتاب را به شدت اصلاح می کند . در نتیجه عملکرد این حالت ؛ رنگ ها از قدرت کافی برخوردار نخواهند بود .

دمای رنگ نور ( وایت بالانس )

استفاده از سایر گزینه های وایت بالانس همانند "Cloudy, twilight, sunset" یا "Shade" در تقویت تنالیته رنگ های گرم ممکن است موثر واقع شود اما اگر خواهان اعمال کنترل بیشتری در این زمینه هستید ؛ مود  “Colour Temperature” را انتخاب کنید . این مود به شما اجازه می دهد تا تنظیمات دمای رنگ نور را به صورتی دقیقتر انجام دهید و تنالیته دقیق رنگ ها به شکل دلخواه خود را به دست آورید .

 

در تصویر فوق برای به دست آوردن حالت درخشش تنالیته قرمز  رنگ نور خورشید ؛ از تنظیم وایت بالانس در "7000K" استفاده شده است . زمانی که شما دمای رنگ دوربین را به صورت دستی تنظیم می کنید در واقع به آن فرمان می دهید که دمای رنگ صحنه را بر اساس تنظیمات وارد شده در نظر گرفته و دوربین نیز حالت دمای رنگ گرم یا سرد تعریف شده برای خود را در تصویر اعمال می کند .

تعمیر دوربین کانن

ویژگی شماره 2 – استفاده از حالت بزرگنمایی تصویر برای دستیابی به فوکوس دقیق

در عکاسی از مناظر طبیعی ؛ فوکوس دوربین اهمیت فوق العاده زیادی دارد و از این روی توجه کردن به آن نیز بسیار مهم خواهد بود . در عکاسی از مناظر طبیعی موقعیت های بسیار زیادی وجود دارند که به دست آوردن تصویر آنها مستلزم استفاده از فوکوس دستی می باشد  و در شرایطی که سوژه مورد عکاسی یک جسم بسیار کوچک مثل یک گلبرگ یا یک ساقه گیاه است ؛ استفاده از گزینه بزرگنمایی تصویر در حالت نمای زنده و یا ویزور یک نکته کلیدی برای دستیابی به فوکوس بهتر و دقیق تر می باشد .

 

نکته : برای دستیابی به حالت فوکوس دقیق تر از گزینه های  focus peaking یا  Focus Guide در صورت وجود در دوربین ؛ می توان استفاده نمود .

 

فوکوس کردن با استفاده از عملکرد بزرگنمایی تصویر

1 – نقطه فوکوس را روی سوژه مورد نظر خود قرار دهید و به طور دقیق اطمینان حاصل نمایید که سوژه مورد نظر ؛ به طور دقیق در مرکز کادر فوکوس قرار داشته باشد .

 استفاده از حالت بزرگنمایی تصویر برای دستیابی به فوکوس دقیق

2 – حالت فوکوس لنز را در وضعیت MF قرار داده و سپس دکمه بزرگنمایی از روی بدنه دوربین را فشار دهید .بعد از انجام بزرگنمایی تصویر به میزان 5x  یا  10x حلقه فوکوس روی لنز را بچرخانید تا حالت فوکوس دقیق را به دست آورید . تصویر زیر با استفاده از تکنیک فوکوس دستی در شرایط بزرگنمایی تصویر به دست آمده است و همانگونه می توان مشاهده نمود ؛ با انجام یک فوکوس دستی دقیق بر روی گل و ساقه آن ؛ قسمت های زیادی از پس زمینه از فوکوس خارج شده و بوکه های بسیار زیبایی در پس زمینه ایجاده شده اند .

تعمیر دوربین کانن

نکته : وجود یک صفحه ال سی دی بازشونده و چرخان که امروزه در بسیاری از دوربین های کانن وجود دارد موجب می شود تا در هر زاویه دید و موقعیت قرارگیری دوربین , بتوان از گزینه فوکوس دستی ؛ استفاده نمود.

تعمیر دوربین کانن

ویژگی شماره 3 – براکت گذاری نوردهی خودکار ( AEB )

زمانی که از فرمت JPEG برای عکاسی استفاده می شود ؛ دقت در تنظیمات نوردهی اهمیت بسیار زیادی دارد اما در صحنه های دارای کنتراست بالا ؛ تصمیم گیری در رابطه با حالت صحیح نوردهی و به دست آوردن آن کمی دشوار می باشد . در این شرایط دو گزینه را می توان استفاده نمود :

 

استفاده از جبران نوردهی دستی برای هر شات

یا

استفاده از براکت گذاری نوردهی خودکار ( AEB )

براکت گذاری نوردهی خودکار ( AEB )

در حالت استفاده از AEB دوربین به صورت خودکار تنظیمات سرعت شاتر ؛ ایزو و دیافراگم برای دستیابی به حالت های نوردهی متفاوت را تنظیم می کند . سه تصویر براکت گذاری با تنظیمات پیش فرض به ترتیب به ثبت می رسند . یک تصویر با حالت نوردهی مرجع ؛ یک تصویر تاریک تر و یک تصویر با نوردهی روشن تر به دست آورده می شوند.  مقدار نوردهی موجود در تصویر مرجع و  میزان نوردهی در تصاویر روشن تر یا تاریک تر ؛ از سوی عکاس قابل تنظیم می باشند .

در تصویر زیر عکاس تمایل داشته است تا حالت رنگ صورتی شکوفه های موجود بر روی درخت به میزان بیشتری مورد تاکید قرار داده شوند . برای ثبت این حالت از گزینه AEB با افزایش حالت نوردهی به میزان EV+0.3 استفاده شده است . برای از بین بردن تاثیر عوامل محیطی همچون باد که موجب بر هم خوردن ترکیب بندی تصویر می شود ؛ استفاده از حالت عکاسی متوالی سرعت بالا ؛ توصیه می شود .

 

تعمیر دوربین کانن

بسیاری از دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای کانن به شما اجازه می دهند تا تعداد شات های براکت گذاری شده را به صورت (3/2/5/7 shots) تنظیم نمایید. با توجه به نوع سوژه مورد عکاسی تا 5 یا 7 شات براکت گذاری شده را می توان استفاده نمود 

تعمیر دوربین کانن

نکته اول – در زمان عکاسی از سوژه های بسیار روشن از مقدار نوردهی مثبت و برای سوژه های نسبتا تاریک از مقدار نوردهی منفی برای به دست آوردن تصویر مرجع استفاده کنید .

 

نکته دوم – در حالت عکاسی به صورت تک عکس ؛ عمل فشردن دکمه شاتر موجب ایجاد لرزش در دوربین می شود . استفاده از گزینه عکاسی متوالی سرعت بالا یا تایمر خودکار برای عکاسی از شات های متوالی ؛ توصیه می شود.

 

تعمیر دوربین کانن

 

تعمیر دوربین کانن در تهران