بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

• ترفند عکاسی: با بدن خودتان یک لرزشگیر دوربین بسازید و آن را برای تمامی دوربین‌های موجود استفاده کنید!

لرزشگیر دوربین یکی از فناوری های قابل ملاحظه ای است که به  میزان زیادی موجب شارپ تر شدن تصاویر و افزایش قدرت مانور عکاس در طول زمان کار می شود . بسیاری از دوربین ها و لنز های امروزی دارای سیستم لرزشگیر و استابیلایزر مخصوص به خود هستند .

اگر نیاز به لرزشگیر دارید اما نوع عکاسی شما نیز آنقدر پیشرفته نیست که نیاز به خرید گیمبال داشته باشید و برایتان به صرفه نباشد که بخواهید برای خرید گیمبال هزینه کنید ، پس این ترفند به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

تعمیر دوربین کانن

با وجودی که تکنولوژی IBIS که ( همان لرزشگیر داخل دوربین و بر روی  سنسور است ) چندسالی است که به دنیای عکاسی وارد شده است اما هنوز بسیاری ازدوربین‌ها فاقد این تکنولوژی هستند.  در تصویر بالا سمت چپ دوربین لرزشگیر ندارد و لرزشگیر بر روی لنز می‌باشد، اما در تصویر سمت راست خود دوربین لرزشگیر دارد که این لرزشگیر بر روی سنسور فعال می‌شود که به آن IBIS میگویند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خواسته باشید که در شب با حداقل نور ، بدون سه پایه وبدون فلاش کنید عکاسی کنید اما به دلیل لرزش شدید دست مجبور شده باشید کلاً از عکاسی صرفه نظر کنید .

 

تعمیر دوربین کانن

 

این مشکل را تکنولوژی IBIS که مخفف (In-body image stabilization) می‌باشد حل کرده است. در این تکنولوژی که عموماً در دوربین‌های بدون آینه است لرزشگیر در داخل خود دوربین و سنسور تعبیه شده است که با لرزش دست ، دوربین هم تکان می‌خورد اما سنسور با وجود حرکت بدنه‌ی دوربین در جای ثابت می‌ماند که این امر به شما این امکان را می‌دهد که با وجود اینکه بدون سه پایه باشید و سرعت شاتر خود را پایین آورده باشید تا از نور بیشترین استفاده را بکنید اما باز هم تصویری که برداشت می‌کنید بدون لرزش خواهد بود. اگر دوربین شما هم فاقد این نوع لرزشگیر است ما دراین مقاله برایتان آموزش ساخت لرزشگیر بهتری را تدارک دیده‌ایم. لرزشگیری که بجای بدنه‌ی دوربین از بدن خود شما به عنوان لرزشگیر استفاده می‌کند!

 

 

 

 

 

 

 

در لرزشگیر IBIS سنسور برای تثبیت خود و لرزشگیری از یک میدان مغناطیسی استفاده می‌کند برای مثال در تصویر بالا از یک دوربین بدون آینه با سرعت شاتر 1.6 استفاده شده است و با وجودی که دوربین سردست و بدون سه پایه عکاسی شده است اما باز هم تصویری بدون لرزش و کاملاً شارپ داریم اما این عکس با تکنولوژی IBIS عکاسی نشده است بلکه با استفاده از ترفندی عکاسی شده است که برایتان تقریباً هیچ هزینه‌‌ای ندارد. دراین ترفند  از یک پیچ گیره‌دار D شکل و کمی طناب و دو گیره‌ی قلابی و کمربند خودتان استفاده می‌گردد.

در این ترفند طناب و قلاب به پیچ D شکل گیر داده میشوند و کمربند از میانه‌ی طناب رد می‌شود. این مجموعه که به شدت تحت کشش دست قرار می‌گیرند همانند یک لرزشگیر عمل می‌کنند که در این لرزشگیر، کمربند شما نقش یک نقطه تکیه ثابت را ایفا می‌کند . اگر طناب را درست تنظیم کنید به طوری که مجموعه‌ی در حال کشش باشد و ویزور دوربین درست در مقابل چشمان شما قرار گیرد و خودتان هم در زمان عکاسی به دیواری تکیه داده باشید می‌توانید سرعت شاتر را بدون لرزش حتی تا 4 ثانیه نیز بیشتر کنید. در ادامه مراحل ساخت این مجموعه را مرحله به مرحله آموزش داده‌ایم.

 

 تهیه پیچی با حلقه‌ی D شکل

 

  1.  تهیه پیچی با حلقه‌ی D شکل

 

همانند شکل زیر  شما بایستی یک پیچ حلقه‌دار به اندازه‌ی 1.4 اینچ را از ابزار فروشی‌ها تهیه کنید قیمت این پیج حدود بسیار بسیار ناچیز است (خیلی مهم است که رزوه‌های پیچ خریداری شده با رزوه‌های جای اتصال سه‌پایه در زیر دوربین با هم هم‌خوانی داشته باشند، اگر این همخوانی وجود نداشت به هیچ عنوان از این پیچ استفاده نکنید) و یا اینکه آن را از کفشک بالایی یک سه پایه باز کنید به شرطی که بعداً آن را دوباره به سرجایش برگردانید. اگر پیچ را از کفشک تهیه کنید نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت.

 

پیچ و تاب و چرخش

 

  1. پیچ و تاب و چرخش

همانند شکل زیر ،  پیچی را که خریداری کرده‌اید و یا از کفشک سه پایه جدا کرده‌اید به دوربین متصل کنید و مطمئن شوید که شل نیست و در جای خود محکم شده است و باز نمی‌شود(چون ممکن است با شروع عکاسی و چرخش‌های مداوم دوربین ، این پیچ بچرخد و ناگهان در حین عکاسی، از دوربین باز شود. )

 

 

طناب و گیره را آماده کنید

 

  1. طناب و گیره را آماده کنید

قطر طناب بایستی کمتر از یک سانتی‌متر باشد چرا که اگر بیشتر باشد مجموعه به حدی ضخیم خواهد شد که دیگر نتوان به راحتی از آن استفاده کرد. طناب را طوری ببرید که وقتی دولا شود درست هم اندازه‌ی فاصله پایین کمربند شما تا بینی‌تان باشد. حالا طناب را به همان شکل دو لا شده نگه دارید طوری که دوسر طناب کنار هم قرار گیرد و گیره‌ی قلاب شک را از آن رد کرده و بعد طناب را به هم گره بزنید ، به طوری که این گره اجازه ندهد گیره‌ی قلاب شکل از طناب جدا شود. نحوه‌ی این اتصال درست در شکل زیر نشان داده شده است.اگر گیره‌ی قلاب شکل هم پیدا نکردید باز هم مهم نیست ، نوعی گیره‌های پلاستیکی در ابزار فروشی‌ها فروخته می‌شود که شبیه قلاب‌های جا سوئیچی است که شما می‌توانید از آن‌ها هم بجای گیره‌ قلاب دار استفاده کنید.

 

تعمیر دوربین کانن

 

 

  1. استفاده از کمربند به عنوان تکیه گاه

حالا باید طناب را به کمربند خود گیر دهید ، برای این کار کمربند خود را کاملا باز کنید. آن سر کمربند که دارای سوراخ است را از نوارنگهدارنده‌ی کمربند در شلوار هم بیرون بکشید (همانند شکل زیر) طناب را از آن عبور دهید و دوباره کمربند را از زیر نوار نگهدارنده‌ی کمربند رد کنید و آن را دوباره ببندید

 

استفاده از کمربند به عنوان تکیه گاه

 

 

  1. اتصال مجموعه به دوربین

حالا فقط کافیست که شما گیره‌ی قلاب شکلی را که به طناب وصل است ، به پیچ D شکل زیر دوربین گیر دهید. دوربین را تا جلوی صورتتان بالا بیاورید اگر ویزور با وجود کشش هنوز به چشمتان نرسیده است یا از آن رد شده است طناب را با تنظیم کردن و کوتاه و بلند کردن به حدی برسانید که ویزور دوربین درست در مقابل چشمان شما قرار بگیرند. برای درک بهتر به شکل زیر مراجعه شود.

 

 

اتصال مجموعه به دوربین

 

  1. قوی و پایدار

حالا لرزشگیر شما آماده است و فقط کافیست به یک سطح صاف و سفت همانند دیوار یا تنه‌ی درخت تکیه دهید ، دوربین را به صورت درست در دست بگیرید و آن را طوری بکشید که برای نقطه‌ی ثقل سوم از کمربند شما کمک بگیرد. با این شیوه دست‌های شما و قلاب و کمربند و تکیه‌گاه شما به عنوان نقاط تثبت کننده عمل می‌کنند (همانند شکل زیر) و کوچکترین‌ لرزش‌ها را از بین می‌برند و شما با این ترفند قادر خواهید بود سرعت شاترتان را حتی تا 4 ثانیه بالا ببرید بدون اینکه نگران لرزش دست باشید . شاید در دفعات نخست به نتیجه‌ی دلخواه دست نیابید اما با تکرار و تمرین حتماً نتایج مطلوبی را کسب خواهید کرد.

 

 

 

قوی و پایدار

 

منبع : نمایندگی تعمیر دوربین کانن