بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

چه تفاوتی میان لنز های تله فتو با F/4 و F2/8 وجود دارد ؟

 

همیشه یک سئوال منطقی و اساسی وجود دارد و آن سئوال این است که به جز مسئله حجم ورود نور ؛ لنز های تله فتو F/4 و لنز های تله فتو F2/8 چه تفاوتی با هم دارند. به عنوان مثال لنز های EF70-200mm f/2.8L IS II USM و EF70-200mm f/4L IS USM چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

 

تعمیر دوربین کانن

تفاوت در اندازه بوکه ها

در ساده ترین حالت دو تفاوت میان این گروه از لنز ها وجود دارد . اصلی ترین تفاوت میان لنز های F2/8 و F4  در میزان روشنایی است که هر یک از آنها به وجود می آورد و ما به خوبی می دانیم که لنز های تله فتو دارای F2/8 حجم بیشتری از نور را به درون بدنه دوربین وارد نموده و اجازه عکاسی در شرایط کم نور تر را فراهم می آورند.

 

یکی دیگر از تفاوت های اصلی میان این لنز ها ؛ در عمق میدان ایجاد شده از سوی لنز می باشد. به طور معمول لنز های f/2.8 عمق میدان کمتری را درمقایسه با لنز های F/4 ایجاد می کنند و در این شرایط به دست آوردن بوکه های بزرگتر در پس زمینه تصویر را باید انتظار داشته باشیم .

 

برخی از کارشناسان بر این باورند که اندازه دهانه دیافراگم تنها عامل تاثیر گذار بر اندازه بوکه های موجود در پس زمینه سوژه نیست و فاکتور های دیگری از قبیل ساختار داخلی عدسی های لنز ؛ ترتیب قرار گیری عدسی ها در درون لنز ؛ نیز بر اندازه بوکه ها ؛ تاثیر می گذارند. در فناوری های قدیمی تر تولید لنز ؛ ساختار عدسی های غیر کروی موجود در لنز موجب می شد تا شکل بوکه ها دچار تخریب شوند اما با اصلاحات انجام شده در این عدسی ها ؛ اکنون حالت تخریب بوکه ها در اثر عملکرد عدسی  های غیر کروی تا حد زیادی کاهش یافته است .

 

بنا بر این در مقایسه لنز های دارای F/4 و لنز های تله فتو F2/8 در صورتی که ساختار عدسی های درونی لنز اصلاح شده باشند ؛ عامل دیافراگم به تنهایی تاثیری بر اندازه بوکه های پس زمینه به وجود نمی آورد و این امکان وجود دارد که حتی با دیافراگم F/4 نیز بوکه های با کیفیتی را بتوان به دست آورد .

 

امروزه تمامی لنز های تله فتو ساخت کانن دارای طراحی بهینه شده هستند و ازاین روی با تمامی آنها می توان به بوکه های با کیفیت دست پیدا کرد اما همچنان این نکته وجود دارد که با استفاده از دیافراگم F2/8 بوکه های نرم تر و بزرگتری را بتوان به دست آورد.

 

رزولوشن :

برای ثبت تصاویر زیر از دو لنز   EF70-200mm f/2.8L IS II USM و  EF70-200mm f/4L IS USM بر روی یک دوربین EOS 5D Mark III استفاده شده است . دوربین بر روی سه پایه قرار داده شده و از مود نوردهی اولویت دیافراگم برای عکاسی استفاده شده است . تست رزولوشن تصویر در بازترین دیافراگم لنز صورت پذیرفته است .

 

f/2.8 - EF70-200mm f/2.8L IS II USM

نمایندگی تعمیر دوربین کانن

 

f/4 - EF70-200mm f/4L IS USM

رزولوشن

 

در مقایسه این دو تصویر ؛ هیچ تفاوتی در رزولوشن تصویر نهایی دیده نمی شود و این نتیجه به دست آمده است که عدد دیافراگم لنز ؛ تاثیری بر رزولوشن و جزئیات تصویر ایجاد نمی کند .

 

                          f/2.8                                                                f/4

رزولوشن تعمیر لنز کانن

اندازه بوکه ها :

در تست اندازه بوکه ها از دو لنز   EF70-200mm f/2.8L IS II USM و  EF70-200mm f/4L IS USM بر روی یک دوربین EOS 5D Mark III استفاده شده است . دوربین بر روی سه پایه قرار داده شده و از مود نوردهی اولویت دیافراگم برای عکاسی استفاده شده است .

f/2.8 - EF70-200mm f/2.8L IS II USM

بوکه ها

f/4 - EF70-200mm f/4L IS USM

تعمیرات دوربین کانن

از مقایسه تصاویر فوق مشخص می گردد که به دلیل تفاوت در عمق میدان ایجاد شده ؛ اندازه بوکه های به دست آمده با لنز دارای F2/8 ، بزرگتر می باشند و این تفاوت در همه بخش های تصویر قابل مشاهده می باشد .

 

                                f/4                                                             f/2.8

بوکه ها

 

بنا براین از تست های انجام شده به این نتیجه دست می یابیم که لنز  های تله فتو با دیافراگم باز تر ؛ بوکه های بزرگتری را در پس زمینه به وجود می آورند .

 

لینک مفید : تعمیر لنز کانن Canon EF 70-200 F2.8L IS III USM

 

تعمیر دوربین کانن