بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

نانو USM چیست و عملکرد آن در لنز های کانن به چه صورت می باشد ؟

موتور فوکوس جدید و پیشگامانه ای که اولین بار در درون لنز کانن EF-S18-135mm f / 3.5-5.6 IS USM  ،  استفاده شده است , با نام فنی Nano USM یک قطعه بسیار کوچک است که  از نوک انگشت شما کوچکتر می باشد  ، اما با ئجود این اندازه بسیار کوچک ؛ دارای سرعت هدایت بسیار بالا و پاسخگویی  بسیار عالی است . در این مطلب تفاوت  انواع مختلف موتور فوکوس های USM و تفاوت های آنها در درون لنز های کانن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم .

موتور فوکوس جدید USM

USM چیست؟

 عبارت "USM"  مخفف " Ultrasonic Motor" است و این نوعی موتور الکتریکی است که برای به حرکت در آوردن  مکانیسم AF  (فوکوس خودکار) در لنزهای کانن استفاده می شود. همانطور که از نامش پیداست ،  USM ها برای عملکرد خود ؛  از لرزشهای اولتراسونیک  ؛ نیرو می گیرند.

[مشخصات فنی] نحوه کارکرد لنز های USM :

هر موتور اتوفوکوس  USM شامل بخش های زیر می باشد :

- استاتوری که هنگام اعمال جریان ، ارتعاشات فراصوت ایجاد می کند. و

- روتور یا لغزنده ای که در پاسخ به جریان می چرخد / می لغزد (بسته به نوع USM  ) و باعث حرکت عدسی  های  فوکوس دهنده در لنز می شود.

استاتور از بخش های زیر ساخته شده است :

- یک عنصر پیزوالکتریک سرامیکی که

الف) جریانهای الکتریکی را به بدنه استاتور هدایت می کند و

ب) ارتعاشات فراصوتی را از آنها ایجاد می کند.  

- بدنه ای از فلز انعطاف پذیر که با اعمال جریان ؛ تغییر شکل می دهد.

این قطعات با همکاری یکدیگر ، ارتعاشات فراصوت را به حرکتی تبدیل می کنند که مکانیسم AF را درون لنز قرار داده و آنرا به حرکت در می آورد .

 

سه نوع مختلف USM

  Ring USM : به وجود آورنده یک گشتاور قدرتمند برای به حرکت در آوردن عدسی  های بزرگ در درون لنز های  بسیار بزرگ  استفاده می شود

سه نوع مختلف USM

استاتور و روتور بزرگ Ring USM منجر به چرخش آهسته ای می شود که گشتاور قدرتمندی تولید می کند. به همین دلیل است که این فناوری به طور گسترده ای  بر روی لنزهایی استفاده می شود که دارای بخش های فوکوس دهی بسیار سنگینی از قبیل دیافراگم بزرگ و عدسی های تله فوتو فوق العاده سنگین هستند.

 

Micro USM  وMicro USM II   : برای لنزهای کوچکتر بسیار مناسب است

Micro USM  وMicro USM II

Micro USM

گونه موتور فوکوس دهی Micro USM   در حالی که کوچکتر از Ring USM است ، اما در هر صورت با همان اصول کار می کند. حرکت غلتکی ناشی از واحد عمل کننده USM ، بخش های مختلف دخیل در فوکوس دهی لنز را به حرکت درمی آورد  و در نتیجه عملکرد آنها ؛ لنز قادر به پیدا کردن نقطه کانونی فوکوس می باشد . اندازه کوچک این واحد USM  باعث می شود تا برای دستیابی به فوکوس در لنزهای کوچکتر مناسب باشد.  Micro USM II  نسخه کوچک شده Micro USM است.

موتور فوکوس دهی Micro USM

Nano USM  کوچک ، کارآمد و بسیار پاسخگو

نانو USM

واحد Nano USM از یک نوار لغزنده کوچک به شکل ریز تراشه و یک عنصر پیزوالکتریک سرامیکی تشکیل شده است. برخلاف دو USM دیگر ، این یک سیستم محرک مستقیم است که در آن ارتعاشات التراسونیک مستقیماً از عنصر پیزوالکتریک به سطح لغزنده منتقل می شوند ، و بخش های فوکوس دهی لنز را در جهت عقب و جلو حرکت می دهد.

 

تفاوتهای اصلی بین سه نوع USM

1. پویایی حرکت

Ring USM و Micro USM

- ارتعاشات اولتراسونیک ابتدا به حرکت چرخشی (چرخ دنده ها / روتور) تبدیل می شوند ، سپس از آن برای حرکت عدسی های کانونی  استفاده می شود.

- می تواند فوکوس را با سرعت خیلی زیادی هدایت کند.

 

نانو USM

- ارتعاشات اولتراسونیک مستقیماً به یک نوار لغزنده هدایت می شوند  و در نتیجه آن  حرکتی خطی ایجاد می شود که عدسی های کانونی را حرکت می دهد.

- همچنین می تواند فوکوس را با سرعت خیلی زیاد هدایت کند.

- همچنین قادر به دستیابی به یک فوکوس نرم و روان است.

 

2. اندازه و گشتاور:

 

- Ring USM  دارای یک استاتور و روتور بزرگ است که گشتاور بسیار قوی را برای به حرکت در آوردن گروه های عدسی و دستیابی به فوکوس  بیشتر ,  تولید می کند.

- Micro USM  به اندازه کافی کوچک و متنوع است که در هر لنزی از جمله لنزهای  زوم فوق العاده  کوچک و جمع و جور جای می گیرد.

-  Nano USM کوچکترین مورد  از انواع USM ها  ، به اندازه کافی قدرتمند برای هدایت گروههای کوچک عدسی فوکوس دهنده در درون لنز می باشد .

اندازه و گشتاور

Nano USM بر روی لنز در ناحیه ای که با رنگ قرمز مشخص شده ؛ نصب شده است. اندازه کوچک و کارایی آن به حفظ و جمع و جور بودن لنزهای سوپرزوم مانند RF24-240mm f / 4-6.3 IS USM کمک می کند.

 

همانطور که مشاهده می کنید ، هر یک از انواع  USM دارای نقاط قوت متمایزی است. این به مهندسین لنزدر کمپانی Canon اجازه می دهد تا نوع مناسبی از موتور AF را متناسب با نیازهای لنز انتخاب کنند و از دستیابی به بهترین عملکرد AF اطمینان حاصل کنند.

 

از ژوئیه 2019 ، چهار لنزکانن تولید شده اند که از Nano USM استفاده می کنند و این لنز ها عبارتند از :

- EF-S18-135mm f / 3.5-5.6 IS USM

- EF70-300mm f / 4-5.6 IS II USM

- RF24-105mm f / 4L IS USM

- RF24-240mm f / 4-6.3 IS USM

 

زیبایی نانو USM

ترکیبی از بهترین USM و STM

در عکاسی از سوی های ثابت ، بسیاری از موقعیت ها وجود دارند که  واکنش سریع AF را می طلبند ، بنابراین می توان فوکوس را بر روی سوژه ها به سرعت و با دقت قفل کرد حتی در صورت  به حرکت در آمدن سوژه ؛ آنرا همچنان حفظ نمود . در همین حال ، در طول زمان  فیلمبرداری نیز به انتقال فوکوس به صورت یکپارچه و هماهنگ نیاز دارد.

در حالی که Ring USM و Micro USM به دلیل هدایت فوکوس بسیار سریع و دقیق خود بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ،اما حرکت روان و , مداوم فوکوس یکی از نقاط  قوت فناوری موتور پله ای STM  است.

Nano USM اصول USM را با ساختار مکانیکی STM ترکیب می کند تا هم به سرعت و هم به لطافت در فوکوس دهی برسد. این فناوری راه را برای لنزهایی هموار می کند که هم در عکسبرداری از سوژه های ثابت و هم در فیلمبرداری عملکرد عالی دارند.

سیستم هدایت مستقیم به معنای پاسخگویی بهتر است

کارشناسان تعمیر لنز کانن بر این باورند ؛ از آنجا که در لنز های  Nano USM به تبدیل ارتعاشات اولتراسونیک به حرکت چرخشی نیازی نیست ، بنابراین در برابر سیگنال های  شروع / توقف عملکرد لنز , پاسخگویی بهتری را ارایه می دهد .

 

عملکرد نرم ، بی صدا ، کارآمد

عدم وجود دنده در مکانیزم Nano USM ، همراه با سیستم هدایت مستقیم ، منجر به عملکرد نرم و روان و کارآمد سیستم هدایت AF به صورت کاملا بدون صدا می شود . این امر نه تنها برای فیلمبرداری ، بلکه همچنان در شرایطی که سکوت مهم است - مانند زمانی که از حیوانات یا کودکان در حال خواب استفاده می کنید - مفید است.

کارایی Nano USM روی لنزهایی با گروه عدسی های کانونی که فاصله بیشتری را در درون لنز حرکت  می کنند ؛  مانند لنزهای سوپرزوم و تله به خوبی کار می کند.

 

قابلیت های  Nano USM

1. کوچکتر و سبکتر شدن لنز ها

کارایی و اندازه کوچک Nano USM امکان انعطاف پذیری بیشتر در طراحی لنز را فراهم می کند ، به ویژه برای کسانی که سیستم لنز سبک تری را نیاز دارند و باید مسافت بیشتری را حرکت دهند این یک نقطه قوت عالی به شمار می آید.

 

در حال حاضر برخی مزایا را مشاهده می کنیم: لنز های زوم  تله فوتو EF70-300mm f / 4-5.6 IS II USM و و لنز سوپرزوم مسافرتی  RF24-240mm f / 4-6.3 IS USM نسبت به بسیاری از لنزهای کلاسهای خود کوچکتر و سبک ترند.

قابلیت های  Nano USM

2. عملکرد سریع تر ، بهتر در  Dual Pixel CMOS AF

Nano USM با Dual Pixel CMOS AF (DAF) ، که سیستم AF تشخیص فاز Canon برای دستیابی به  فوکوس خودکار سریع و دقیق با استفاده از پیکسل های حسگر تصویر است ، به خوبی کار می کند. ما می توانیم مشتاقانه منتظر پیشرفتهای بسیار زیادی در DAF  باشیم.

سرعت Nano USM باعث افزایش قابلیت های Dual Pixel CMOS AF می شود و به ضبط لحظه های گذرا به صورت بسیار دقیق کمک می کند. این حالت برای صحنه های اکشن بسیار قابل استفاده می باشد .

 

تهیه و تنظیم : نمایندگی تعمیر دوربین کانن