بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

اصلاح آبیراهی کروماتیک در دوربین های کانن

 

حالت اعوجاج کروماتیک وضعیتی است که در زمان انجام بزرگنمایی بر روی تصویر و یا در حالت زوم ۱۰۰ درصد بر روی آن قابل مشاهده می باشد .

اعوجاج کروماتیک حالتی است که در آن رگه هایی از رنگ محیط اطراف بر روی لبه های سوژه ترکیب شده و نقاط تاریک و روشن تصویر با یکدیگر تداخل ایجاد می کنند . اعوجاج کروماتیک را مخلوط شدن رنگ هال نیز مینامند .

اعوجاج کروماتیک را حتی در زمان مشاهده معمولی تصویر در کامپیوتر و یا در حالت های چاپ متوسط تصویر نیز می توان مشاهده نمود و در این شرایط کاهش کلی کنتراست ها و نرم شدن لبه ها و از بین رفتن جزئیات تصویر مشاهده می شود  .

حالت اعوجاج کروماتیک

حالت اعوجاج کروماتیک به دو دلیل به وجود می آید .

1- به دلیل عملکرد سنسور دوربین . 2 – عمکرد کلی دوربین .

در بسیاری از موارد ترکیبی از این دو عامل بر ایجاد حالت اعوجاج کروماتیک تاثیر می گذارد .اعوجاج کروماتیک ناشی از لنز به واسطه حالت های مختلف شکست و بازتاب نور در طول موج های مختلف به وجود آورده می شود .به دلیل اینکه طیف های مختلف نور در یک نقطه متمرکز نمی شوند از این روی حالت های مختلف تداخل رنگ ممکن است به وجود آورده شود .

تعمیر دوربین کانن

اعوجاج های کروماتیک دو نوع هستند .

1- اعوجاج کروماتیک طولی که در آن طول موج های مختلف در فواصل مختلفی از لنز متمرکز می شوند .

2 – اعوجاج های کروماتیک جانبی که طول موج های مختلف در نقاط مختلفی از صفحه کانونی متمرکز می شوند .

یکی از تفاوت های اپتیکال میان لنز های ارزان قیمت و لنز های حرفه ای گران قیمت در آن است که لنز های حرفه ای تر تا حدی به اصلاح اعوجاج های کروماتیک می پردازند و این نکته به طور خاص در مورد لنز های تله فتو و یا لنز های واید انگل به صورت مشهود تری دیده می شود .  به طور معمول در توضیحات فنی برخی از لنز ها عبارت هایی همچون Low Dispersion, Ultra-low Dispersion و یا Fluorite را مشاهده می نمایید .

این ها انواع مختلف از موادی هستند که بر روی عدسی لنز های پیشرفته قرار می گیرند تا حالت های اعوجاج کروماتیک را از بین ببرند .

تعمیر دوربین کانن

چگونه باید کنترل نمود ؟

اگر در پی دست یافتن به یک تصویر شارپ و با تفکیک رنگ عالی هستید ، از بین بردن حالت های اعوجاج کروماتیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . در گذشته برای از بین بردن حالت های اعوجاج کروماتیک ؛ توصیه می شد تا از دیافراگم های کوچک برای عکاسی استفاده شود اما امروزه در دوربین های DSLR   از تکنیک های نرم افزاری مخصوصی برای از بین بردن مخلوط شدن رنگ ها استفاده می شود.

تعمیر دوربین کانن

در نرم افزار های مخصوص پردازش فایل های RAW نیز امکانات ویژه ای برای از بین بردن اعوجاج های کروماتیک وجود دارند . اما در صورتی که به عکاسی با استفاده از فرمت فایل هالی JPEG می پردازید ؛ برنامه های نرم افزاری همچون Adobe Photoshop CS3 و نسخه های بالاتر از آن برای از بین بردن اعوجاج کروماتیک تصویر به شما کمک می کنند .

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین کانن در ایران