بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

Nano USM چیست ؟

 

Nano USM یک موتور فوکوس دهی بسیار کوچک و پر قدرت است که سرعت فوکوس دهی بسیار بالا و با دقت زیاد را برای عملکرد لنز های  کانن به وجود می آورد. این موتور فوکوس دهی اگر چه بسیار کوچک است ( کوچکتر از بند انگشت دست ) اما کارایی های بسیار زیادی را برای سیستم اتوفوکوس یک لنز به وجود می آورد.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر لنز کانن

USM چیست ؟

عبارت USM در واقع مخفف شده کلمات “Ultrasonic Motor” است . این قطعه نوعی موتور الکرونیکی است که وظیفه آن هدایت مکانیسم اتوفوکوس در لنز های Canon  می باشد و همانگونه که از نام این قطعه بر می آید ، موتور های USM با استفاده از ارتعاشات اولتراسونیک به حرکت در می آیند.

 

USM چگونه کار می کند ؟

هر موتور USM از بخش های زیر تشکیل می شود :

یک قطعه stator که وظیفه آن ایجاد ارتعاشات اولتراسونیک در زمان به وجود آمدن جریان است .

یک قطعه rotor که در واکنش به جریان ایجاد شده به حرکت در آمده و گروه فوکوس دهی لنز را به حرکت وا می دارد .

Stator دارای بخش های زیر می باشد

یک المنت سرامیکی پیزوالکتریک  که

الف : جریان های الکتریکی را به سمت بدنه استاتور می فرستد

ب : ازتعاشات اولتراسونیک را از آنها به وجود می آورد.

یک بدنه ساخته شده از فلز انعطاف پذیر که در زمان اعمال جریان ، تغییر شکل می دهد .

تمامی این بخش ها و قطعات در زمان کار به همراه هم ارتعاشات اولتراسونیک را به انرژی جنبشی برای به حرکت در آوردن مکانیسم اتوفوکوس لنز ، تبدیل می کنند.

 

انواع USM

سه نوع موتور USM برای استفاده در لنز های کمپانی کانن وجود دارند.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر لنز کانن

Ring USM

این نوع از موتور USM دارای استاتور و روتور بزرگتری است که با استفاده از آنها گشتاور بسیار پر قدرتی را به وجود می آورد. به همین دلیل از این نوع موتور USM به طور گسترده در لنز هایی استفاده میشود که عدسی ها و گروه های فوکوس دهی بسیار بزرگتری دارند.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر لنز کانن

Micro USM

موتور های اتوفوکوس Micro USM دارای اندازه کوچکتری نسبت به موتور های Ring USM هستند اما اصول کار  و عملکرد آنها نسبتا مشابه می باشد. حرکت گردشی به وجود آمده در این موتور ، دنده های هدایت کننده را به حرکت در آورده که آنها نیز موجب به حرکت در آمدن اجزای فوکوس دهی لنز می شوند. اندازه بسیار کوچک این موتور استفاده از آن در ساختار لنز های بسیار کوچک را امکان پذیر می نماید.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر لنز کانن

Nano USM

Nano USM در واقع یک موتور میکرو چیپ مانند است که از سرامیک پیزوالکتریکی  ساخته شده است . بر خلاف سایر انواع موتور های USM این سیستم دارای عملکرد هدایت مستقیم است و ارتعاشات اولتراسونیک به وجود آمده در آن مستقیما به سمت المنت پیزوالکتریکی ارسال شده و آنها نیز گروه فوکوس دهی لنز را به حرکت در می آورند.

موتور نانو USM-ایده ال دوربین

ویژگی های اصلی سیستم Nano USM

در زمان عکاسی از سوژه های ثابت و در بسیاری از موقعیت ها به واکنش بسیار سریع سیستم اتوفوکوس نیاز است و در این شرایط سیستم اتوفوکوس به سرعت روی سوژه قفل شده و حتی در صورت به حرکت در آمدن آن ، سوژه را به دقت مورد تعقیب قرار می دهد.

در طول زمان های فیلمبرداری اتوفوکوس سریع ، نرم و روان مورد نیاز می باشد. فاصله های میان توقف و شروع مجدد اتوفوکوس ، در طول زمان های فیلمبرداری باید در کمترین سطح ممکن باشند.

در حالیکه انواع موتور های Ring USM و Micro USM از سرعت فوکوس دهی نسبتا قابل قبولی برخوردار می باشند اما دستیابی به یک فوکوس نرم و روان و مداوم یکی از ویژگی هایی است که تنها در فناوری موتور های STM پیش از این وجود داشته است .

موتور های فوکوس دهی Nano USM تمامی اصول و عملکرد  های USM را با عملکرد های STM همراه می نماید تا فرایندهای سرعت و دقت در طول زمان فوکوس دهی به صورت همزمان قابل دستیابی باشند. این ویژگی باعث می شود تا در هر دو حالت عکاسی و فیلمبرداری به عملکرد فوکوس سریعو دقیق بتوان دست پیدا کرد .

ویژگی های اصلی موتور نانو USM

1- سیستم هدایت مستقیم به معنای واکنش گرایی بهتر می باشد.

از آنجا که در موتور های Nano USM لازم نیست تا ارتعاشات اولتراسونیک در ابتدا به حرکت گردشی تبدیل شوند ، از این روی سیگنال های شروع / پایان از قدرت واکنشی بالاتری برخوردار می باشند.

2 – ساختار کوچکتر و ساده تر برای حرکت های دقیق تر

در اینج نیز همانند موتور های STM گروه فوکوس دهی لنز دارای یک چیدمان طبقه بندی شده می باشد که از حرکت میله ها پشتیبانی می کند. در اینجا به حرکت هیچ چرخ دنده ای نیاز نیست و این مر موجب می شود تا واحد فوکوس دهی از حجم بسیار کوچکتری برخوردار باشد. کمتر شدن حجم گروه فوکوس دهی یک گزینه ایده آل برای به حرکت در آوردن سیستم اتوفوکوس به صورت نرم و روان می باشد.

3 – عملکرد کارآمد ، نرم و بدون صدا

عدم وجود چرخ دنده ها در موتور Nano USM به همراه سیستم هدایت مستقیم جریان های اولتراسونیک منجر به ایجاد یک عملکرد اتوفوکوس بسیار نرم و روان می شود که صدای آن به ندرت قابل شنیدن خواهد بود. این حالت یکی از بهترین گزینه های فوکوس دهی برای حالت های فیلمبرداری را به وجود می آورد زیرا در طول زمان فیلمبرداری عملکرد کاملا بدون صدای لنز ، اهمیت فوق العاده زیادی خواهد داشت.

4- کوچکتر شدن لنز ها

سیستم موجود در موتور فوکوس Nano USM موجب می شود تا انعطاف پذیری بسیار بالاتری در طراحی لنز ها به وجود آمده و از این روی لنز ها دارای بدنه ای کوچکتر و سبکتر خواهند بود.

5- عملکرد سریع تر و بهتر به همراه سیستم اتوفوکوس Dual Pixel CMOS

لنز های Nano USM از عملکرد بسیار عالی به همراه سیستم اتوفوکوس Dual Pixel CMOS AF برخوردار می باشد. در این سیستم ، پیکسل های موجود بر روی سنسور تصویر دستیابی به اتوفوکوس بسیار سریع را امکان پذیر می نمایند.

6- براکت گذاری فوکوس به صورت خودکار

کنترل بهتر در شروع و پایان اتوفوکوس به موتور های Nano USM قدرت قابل توجهی را برای انتقال فوکوس به صورت نرم و روان در طول زمان های فیلمبرداری را می دهد.

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین ، نمایندگی تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران