بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

اهمیت قطر لنز در عکاسی

 

قطر لنز دوربین اندازه‌گیری بخش جلویی لنز است که از خود دوربین مهم‌تر است. در ادامه دلایل آن را بیان می‌کنیم: لنز دوربین عنصر حیاتی‌ترین در گرفتن عکس‌های برجسته است.

 

قطر لنز دوربین مهم است زیرا هرچه بزرگتر باشد، مقدار بیشتری نور را به داخل می‌گیرد. افزایش توان جمع‌آوری نور، باعث افزایش رزولوشن تصویر و روشنایی تصویر می‌شود. به عبارت دیگر، لنز کوچک‌تر، تصویر تاریک‌تری تولید می‌کند. بنابراین، اندازه لنز همواره بر کیفیت تصویر تأثیرگذار است.

 

برای یادگیری دلایل قطر لنز دوربین چرا مهم است، از جمله توضیح نحوه تأثیر لنز دوربین بر عکس نهایی، انواع مختلف لنز دوربین و اندازه های قطر لنزی که بیشتر استفاده می شوند، به مطالب بعدی مراجعه کنید.

 

 

شاید ندانید که لنز دوربین برای گرفتن عکس‌های خوب، نیاز به قطر خاصی دارد، اما در واقع این یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید مد نظر قرار دهید.

 

قطر لنز دوربین به این دلیل مهم است که به طور مستقیم بر کیفیت تصویر تأثیر می‌گذارد. قطر بزرگتر لنز، بازشدگی بیشتری را فراهم می‌کند و باعث افزایش روشنایی و تمرکز بهتر تصویر می‌شود. کاهش قطر لنز، میزان نوری که به لنز می‌رسد را کاهش داده و تصویری تیره‌تر ایجاد می‌کند.

 

اگرچه طراحی لنز دوربین پیچیده است، قطر اهمیت دارد؛ اما عوامل دیگری هم به همان اندازه مهم هستند هنگام گرفتن یک عکس عالی.

 

لنز دوربین وظیفه تمرکز نور را بر روی پشت دوربین برای تولید تصویر دارد. بدون لنز، تنها یک نور سفید روی تصویر خواهید دید، بنابراین وظیفه لنز این است که نور را به نقطه کانونی ببرد.

 

یک لنز دوربین استاندارد شامل ویژگی‌های زیر است:

 

دیافراگم (آپرچر): آپرچر اندازه باز شدگی است که نور را برای تصویر ثابت وارد می‌کند. با عبور از اعداد f-stop، هر چه آپرچر کوچکتر باشد، نور بیشتری وارد می‌شود و هر چه آپرچر بزرگتر باشد، نور کمتری وارد می‌شود.

 

آپرچه حداکثر: این مقدار بهترین بازشدگی یک لنز است. لنز با آپرچه حداکثر وسیع برای گرفتن عکس در شب و هنگام کاهش نور مناسب است.

 

فاصله کانونی: فاصله کانونی به اندازه‌گیری (به میلی‌متر) فاصله بین ضبط تصویر و نقطه همگرایی لنز اشاره دارد. هر چه عدد میلی‌متری کوچکتر باشد، زاویه دید بزرگتری خواهید داشت. هر چه اندازه میلی‌متری بزرگتر باشد، زاویه دید کوچکتری خواهید داشت.

 

عمق میدان: با کنترل میزان دید در یک عکس، می‌توانید چشم را به بخش‌های خاصی هدایت کنید. این توانایی در تمرکز بر جزئیات، به عکاس اجازه می‌دهد میزان نشان دادن عکس را کنترل کند.

 

انواع لنز دوربین عبارتند از پنج نوع که هر کدام وظیفه‌ای را برای دوربین انجام می‌دهند تا نوع خاصی از عکس تولید شود.

 

لنز استاندارد

لنز استاندارد 50 میلی‌متری بیشترین چندکاره بوده و فاصله کانونی ثابتی دارد. این لنز یک تصویر شبیه به زندگی از آنچه که چشم می‌بیند، تولید می‌کند. در فواصل کانونی بالاتر 85 و 100 میلی‌متر، این لنز همراه با یک آپرچه وسیع، عالی برای حالت عکاسی پرتره است. این لنز را هنگامی که اشیاء در حالت ثابت هستند اما در صورت تمایل هنوز می‌توانید حرکت کنید، استفاده کنید.

 

لنز تله فوتو

لنز تله فوتو به شما امکان می‌دهد تا با عملکرد تلسکوپ، یک سوژه دوردست را تمرکز کنید. لنز تله فوتو برای اشیاء دوردستی که می‌خواهید عکس بگیرید، مفید است. فاصله کانونی ثابت بیشتر از 50 میلی‌متر به شما اجازه می‌دهد اشیاء ثابت را به صورت نزدیک ثبت کنید.

لنز ماکرو

لنز ماکرو تصویری واضح از چیزی نزدیک را تولید می‌کند. از آنجا که می‌تواند بر جزئیات کوچکترین جزئیات یک شیء نزدیک تمرکز کند، تصویر پر از قاب قدرتمندی ایجاد می‌کند. لنز ماکرو به خصوص در عکاسی پرتره و حتی عکاسی طبیعت مفید است.

لنز زاویه‌ی گسترده

از لنز زاویه‌ی گسترده برای عکاسی از فضاهای بزرگ مانند چشم‌اندازها یا خیابان‌های پرسروصدا استفاده کنید. این لنز تمام اجزای تصویر را در کادر می‌آورد. این یک لنز عالی برای استفاده در عکاسی سفر است زیرا به شما کمک می‌کند تا بر همه چیز در عکس تمرکز کنید. همچنین سبک و قابل حمل است.

 

 

لنز‌های تخصصی

سه لنز تخصصی دیگر وجود دارند که برای شرایط منحصر به فرد مناسب هستند.

لنز فیش‌آی (Fisheye) برای نمایش تمامی چشم‌انداز در یک عکس، مانند عکس‌برداری از خانه‌ها و چشم‌اندازها، ایده‌آل است. در فروش یک خانه یا ساختمان، لنز فیش‌آی انتخاب رایجی برای عکس‌های ملکی است.

لنز تیلت-شیفت (Tilt-Shift) عکسی منحرف را ایجاد می‌کند و به اندازه‌ای است که به نظر می‌رسد هر چیزی در تصویر یک اسباب‌بازی کوچک است. دسته تیلت (Tilt) به شما امکان می‌دهد لنز را به بالا و پایین و به سمت چپ و راست تلقیح کنید.

لنز مادون قرمز (Infrared) نور را تغییر می‌دهد، نه تصویر را، برای عکسی منحصر به فرد. این لنز انرژی حرارتی را تشخیص می‌دهد، آن را به سیگنال الکترونیکی تبدیل می‌کند و سپس تصویری را تولید می‌کند.

 

اندازه قطر لنز دوربین، فاصله فیزیکی از یک طرف جلوی لنز تا طرف دیگر را نشان می‌دهد و به میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود. برخی از اندازه‌های قطر لنز رایج وجود دارند، بنابراین اگر اندازه قطر یک لنز را نمی‌دانید، می‌توانید آن را در روی لنز چاپ یا حک کرده شده پیدا کنید.

این تصویر نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید قطر لنز را پیدا کنید. قبل از قطر، نمادی شبیه حرف "o" با یک خط خورده قرار خواهد گرفت و پس از آن اندازه قطر نمایش داده خواهد شد.

 

در ابتدا، یادگیری تمام عملکردهای مختلف لنز دوربین ممکن است سخت باشد. بدون توجه به اینکه آیا شما عکاس تازه کارهستید یا یک عکاس حرفه‌ای، دانستن اینکه چگونه قطر لنز دوربین تصویر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برای ایجاد انواع تصاویری که می‌خواهید بسیار مهم است.

 

از آنجایی که قطر لنز دوربین به دیافراگم و فاصله کانونی متصل است، آنها همگام با یکدیگر برای ایجاد تصویر نهایی کار می‌کنند. بعد از آشنایی با انواع مختلف لنزها، شما در مسیری قرار خواهید گرفت تا یک عکاس بهتر شوید.