بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

چگونه به صورت کاملاً ایمن لنزهای خود را عوض کنیم

تعویض لنز دوربین شاید به نظر ساده بیاید، اما تعدادی از روش‌های بهترین عملکردها وجود دارد که می‌تواند ریسک برای تجهیزات شما را کاهش دهد و همچنین مقدار ذرات گرد و غباری که وارد دوربین می‌شوند را کاهش دهد. در این راهنمای تعویض لنز دوربین، گام به گام از فرآیند را به اشتراک می‌گذارم و برخی از نکاتی که در طول راه یاد گرفته‌ام را به اشتراک می‌گذارم.


درصورتی که گرد و غبار به داخل دوربین وارد شده و بخش‌های داخلی بخصوص سنسور را کثیف کرده است، به ایده آل دوربین مراجعه کنید تا به صورت رایگان دوربین شما از گرد و غبار پاک گردد و سنسور نیز مطابق استاندارد بین‌المللی تمیز شود.



1- درک محیط اطراف 
قبل از اینکه حتی شروع کنید به خارج کردن لنز از دوربین، به محیطی که در آن قرار دارید توجه کنید. برای تجهیزات دوربین - یا در واقع هر آیتم الکترونیکی دیگر - بزرگترین ریسک‌ها از آب شور، رطوبت و گرد و غبار به وجود می‌آیند. 
بله، در یک زمانی مجبور بوده‌ام در هر یک از این شرایط لنز را تعویض کنم، اما هر فرصتی را که دارم، برای کاهش تماس خود با این عوامل بهره می‌برم. اگر باران ببارد، قبل از تعویض لنز زیر پوششی مخفی می‌شوم. اگر باد وزد، پشت خود را به باد می‌گیرم و تا جای ممکن تجهیزات خود را محافظت می‌کنم. و در کنار اقیانوس، همیشه تلاش می‌کنم به حداکثر فاصله ممکن از موج‌ها قدم بزنم تا نمک وارد دوربین نشود.
در مورد وسایل نقلیه، آنها معمولاً با گرد و غبار زیاد پر هستند. اما اگر آب و هوا واقعاً بد باشد، ترجیح می‌دهم لنز را در داخل ماشین تعویض کنم تا در فضای باز. همیشه سعی کنید مناطقی را شناسایی کنید که از باد و گرد و غبار به حد امکان خارج شده و به آنها بپرهیزید.


2- پیدا کردن یک سطح مناسب
معمولاً هنگام تعویض لنز، به یک سطح برای قرار دادن تجهیزاتتان نیاز خواهید داشت (مانند لنزی که تازه برداشت کرده‌اید). این در داخل خانه به راحتی انجام می‌شود، که یک میز تمیز مناسب برای این کار است. اما در فضای باز ممکن است کمی سخت‌تر باشد. 
با تمرین، شما می‌توانید به‌طور احتمالی تجهیزات خود را بین دستان یا کیف‌ها جابجا کنید تا در حالی که ایستاده هستید لنز را تعویض کنید - اما حتی با تجربه، ریسک افتادن چیزی وجود دارد. هر چند از یک سطح اختصاصی استفاده کردن، زمانی که امکانش وجود دارد، بهتر است. اگر در محیط شما مانند یک نیمکت پارک، گزینه‌ای واضح وجود ندارد، در نظر داشته باشید که کیف دوربین خود را روی زمین قرار داده و از آن بهره ببرید.


۳- آماده شدن برای تعویض لنز
بعد از بهره‌برداری حداکثر از محیط اطرافتان، زمان آن رسیده است تا لنزهایی که قصد تعویض آنها را دارید آماده کنید. سرآشپزان ماهر این مرحله را "میزان پیشتیبانی" یا "قرار دادن در مکان مناسب" می‌نامند.  برای آماده‌سازی لنز جدید خود، توصیه می‌کنم آن را به صورت روبه‌پایین قرار دهید تا جلوی لنز روی میز قرار گیرد یا به سمت داخل کیف اشاره کند. هم جلوی لنز و هم پشت آن باید همچنان با درپوش خود محافظت شده باشند. این باعث می‌شود عنصر پشتی که همچنان توسط درپوش پشتی پوشانده شده است، به سمت بالا قرار بگیرد.  دربارهٔ لنزی که در حال حاضر در دوربین شما قرار دارد، هم‌اکنون زمان آن رسیده است تا درپوش لنز را بگذارید، درپوش لنز را برای ذخیره‌سازی تنظیم کنید و اگر لنز بیرون آمده است، آن را برگردانید. بهتر است زمانی که عنصر پشتی لنز و داخلی دوربین به محیط آشکار هستند، زمان را کاهش دهید. اما پس از انجام آماده‌سازی‌های بالا، می‌توانید درپوش پشتی لنز خود را بردارید.

لنز جدید را با صورت روبه‌پایین روی میز یا در کیف خود قرار دهید. سعی کنید زمانی که عنصر پشتی لنز آشکار است، را حداقل کنید.


4-  برداشتن لنز فعلی شما
زمان آن رسیده است که لنزی که در دوربین شما قرار دارد را بردارید. اطمینان حاصل کنید که دوربین خاموش است و به مدت کافی زمان برای اجرا
ی روتین‌های تمیز کردن حسگر داشته باشید. سپس دکمه آزادسازی لنز را در دوربین خود فشار دهید.

برای برداشتن لنز در دوربین ، با دست دیگر خود، لنز را در محفظه از حالت قفل شده به حالت غیر قفل شده چرخانید. این نقاط معمولاً با نقطه‌ها یا نشانگرها در هر دو لنز و بدنه دوربین مشخص می‌شوند. قبل از چرخاندن، مطمئن شوید که دستگیره قوی بر روی لنز دارید. این نقطه بزرگترین منطقهٔ خطر برای افتادن تجهیزات است.
 

لنز به حالت غیر قفل شده چرخانده شده است.


لنز را با دستمان محکم نگه دارید و دوربین را به سمت زمین بچرخانید تا مقداری از گرد و غبار وارد محفظه نشود. با دقت، لنز را به آرامی از دوربین جدا کنید و آن را روی میز یا در کیف قرار دهید، به طوری که عنصر پشتی به بالا اشاره کند. اکنون می‌توانید درپوش پشتی را روی لنزی که تازه برداشت کردید بگذارید، اما سریع عمل کنید.
لنز به حالت غیر قفل شده چرخانده شده است.
با نگه‌داشتن محکم لنز، دوربین را به سمت زمین بچرخانید تا مقداری از گرد و غبار وارد محفظه نشود. با آرامی، لنز را از دوربین جدا کرده و آن را روی میز یا در کیف قرار دهید، به طوری که عنصر پشتی به سمت بالا اشاره کند. اکنون می‌توانید درپوش پشتی را روی لنزی که تازه برداشت کرده‌اید قرار دهید، اما سریع این کار را انجام دهید.


۵. تعویض لنزها
اکنون اولویت شما سریعانه قرار دادن لنز جدید بر روی دوربین است تا زمانی که گرد و غبار وارد دوربین شود را حداقل کنید. لنز جدید را بردارید و موقعیت نشانگر نصب را مشاهده کنید. آن را به زاویه‌ای بچرخانید که نقطه روی لنز با نقطه روی دوربین مطابقت داشته باشد. سپس لنز جدید را به سمت دوربین ببرید.

 

لنز جدید را بردارید.


اکنون می‌توانید آن‌ها را به آرامی به هم متصل کنید. اگر دو نقطه را هم‌تراز کرده‌اید، لنز باید به آرامی و بدون نیاز به فشار قویی برای اتصال بروی دوربین قرار بگیرد. لنز را به موقعیت خود چرخانده (به صورت ساعتگرد در برخی دوربین‌ها و به صورت مخالف با جهت ساعتگرد در برخی دوربین‌های دیگر) و مطمئن شوید که به طور محکم در محل قرار گرفته است. بیشتر بدنه‌های دوربین با کلیک یا یک نشانگر صوتی یا لمسی دیگر همراه هستند.
 

آن راها که لنز جدید شما در محل خود به طور محکم قرار گرفته است، می‌توانید از لنز رها کنید.

 

با چرخاندن آن به حالت قفل شده، با موفقیت لنز را تعویض کرده‌اید!

 

۶. ایمن‌سازی کیف دوربین
با تعویض لنزها، زمان آن رسیده است که با لنز قدیمی و کیف خود کارهای دیگری را انجام دهید. لنز را به درستی قرار دهید و کیف خود را ببندید. هرگونه لوازم جانبی مانند دستمال‌های لنز یا پاک‌کننده‌های گرد و غباری را که استفاده می‌کردید، بچینید. سپس فقط درپوش لنز جدید خود را بردارید و شروع به عکاسی کنید!


ایده‌آل دوربین با سرویس کردن بدنه و لنز به صورت مستمر و رایگان همیشه در خدمت شماست، حتی اگر کارت گارانتی و بیمه این شرکت را به همراه نداشته باشید


لوازم یدکی همراهتان باشد
احتیاطاً، من همیشه دو عدد درپوش برای لنز (هم درپوش جلوی لنز و هم درپوش عقب لنز) و همچنین درپوش بدنه دوربین در کیف دوربینم نگه می‌دارم. این‌ها در صورت گم کردن یا سقوط درپوش فعلی به خوبی مفید خواهند بود. قرار دادن یک درپوش کثیف بر روی لنز، بدترین چیزی است که می‌توانید برای حفظ تمیزی و عملکرد تجهیزاتتان انجام دهید، زیرا رابط بدنه و لنز دارای اتصالات الکترونیکی و مکانیکی حساسی است که باید تمیز باقی بماند.


در فرآیند عملیاتی، عجله نکنید.
همواره هنگام مشاهده یا خواندن درباره عکاسان دیگر که با مشکلاتی مانند سقوط تجهیزات روبرو هستند، دو حالتی که همواره به چشم می‌خورند، تعویض لنزها و نصب دوربین روی ترایپود است. با اختصاص چند ثانیه اضافی به انجام کارها به درستی، می‌توانید بسیاری از خسارات را در هر دو حالت کاهش دهید.


دوربین پشتیبانی را همراه داشته باشید
در شرایط حرفه‌ای و پرجنب و جوش، بهترین گزینه این است که یک بدنه دوربین دوم همراه داشته باشید و لنزهای مختلف را به هر دو آنها متصل کنید. این کار را همیشه در شرایط بادی بیابانی انجام می‌دهم که تعویض لنز ممکن نیست. بسیاری از عکاسان عروسی و رویداد دو یا چند دوربین همراه دارند به همین دلیل.