بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

ایراد هات‌شو در دوربین‌های R5 و R6

 

دوربین‌های میرورلس سری EOS R از کانن، از جمله مدل‌های R5، R6 و R6 Mark II، دوربین‌های بسیار عالی هستند و با بهترین‌ها در محدودهٔ قیمتی خود رقابت می‌کنند. اما از زمان معرفی اولین دوربین میرورلس فول‌فریم EOS R توسط کانن در سال 2018، کاربران از مشکلات مربوط به کفشک هات‌شو شکایت داشته‌اند.

 

هنوز مدت زیادی از تولید این دو دوربین نگذشته بود که چند مورد خرابی‌هایی مثل " لق شدن کفشک یا کنده شدن هات‌شو" در دوربین‌های کانن EOS R5 و R6 برای تعمیر به تعمیرگاه ایده‌آل دوربین آمد  کنجکاوی ما را برانگیخت تا در این خصوص بیشتر بررسی کنیم.
در زمان کوتاهی، آنچه ابتدا به نظر می‌آمد به‌عنوان یک واقعه عجیب و غریب بود که به سرعت به یک شبکه گسترده از گزارش‌ها، شکایات و نگرانی‌ها در انتشارات مختلف اینترنتی تبدیل شد. تعداد گزارش‌هایی که در مودر دوربین‌های سری EOS R که دارای کفشک هات‌شوی لق شده هستند به حدی زیاد شد که واقعاً شگفت‌انگیز بود.


چندین ویدیو با هزاران بازدید درباره رفع این مشکل بدون نیاز به ارسال دوربین برای تعمیر وجود دارد، که ممکن است بدون پوشش بیمه‌نامه‌ی تکمیلی کانن، هزینه‌بر باشد.
در این خصوص چیزی نگران‌کننده است، این است که برای رفع مشکل نیاز است که دوربین‌هایی که از این دو مدل هستند و هات‌شو آن‌ها خراب شده است، بایستی از بدنه اصلی دوربین باز کنند. قبل از توضیح "چرا" این امر ضروری است، لازم است به‌طور حتمی آگاه شویم که اگر دوربین‌ها تحت پوشش
بیمه‌ تکمیلی ایده‌آل دوربین باشند، کاربران نباید آنها را در مرکز دیگری بجز ایده‌آل دوربین  باز کنند زیرا این نوع تعمیرات باعث نقض پوشش بیمه خواهد شد.


بعد از این اخطار، این پرسش مطرح است که چرا باید افراد دوربین‌های R5 و R6 خود را باز کنند تا کفشک هات‌شوی معیوب را تعمیر کنند؟ هرچند که کانن دربارهٔ کفشک هات‌شوی خود در اصطلاحات کارکردی و عملکردی بهبودهایی انجام داده است، اما در همین حین، این شرکت تغییرات بنیادی را نیز در طراحی انجام داده است هنگام انتقال به سیستم EOS R. کانن پیچ محل نصب را از بالای دوربین به داخل و  زیردستگاه منتقل کرده است.
قبلاً افرادی که با کفشک‌های هات‌شوی معیوب روبرو می‌شدند، می‌توانستند پیچ‌ها را با ابزار ساده‌ای و با حداقل خطر شکستن دوربین یا نقض گارانتی، خودشان تعویض کنند. اما با دوربین‌های  بدون‌آینه اخیر کانن، این امکان دیگر وجود ندارد.


کاربری در یکی از انجمن‌های سایت کانن، در این خصوص می‌گوید: "دوربین R6 من به دلیل کفشک هات‌شوی بسیار لقی که داشت چندین بار به تعمیرگاه فرستاده است و برای باز کردن چهار پیچ کوچک هات‌شو که در داخل دوربین هستند، لازم بوده که کل  دوربین به‌طور کامل از هم باز شود."
در همان پست ، کاربر دیگری می‌گوید که با دوربین R5 خود نیز با این مشکل مواجه شده است. این مشکل با بیمه‌ی تکمیلی به صورت رایگان تعمیر شد، اما اگر این دوربین بیمه نداشت برای تعمیرش بایستی مبلغ 600 دلار کانادا به نمایندگی تعمیراتش می‌داد.


یک کاربر دیگر نیز در همان انجمن گفته است، کفشک هات‌شوی لق شده خود را خارج از گارانتی تعمیر نموده است و مبلغ 189 دلار پرداخت کرده است.
بار دیگر، هرچند که تمایل به تلاش برای جلوگیری از هزینه‌های تعمیر وجود دارد، احتمالاً این مشکل یک مسئله‌ای است که کاربران باید تلاش کنند تا به تنهایی حل کنند، حداقل فارغ از خطرات احتمالی آن را رفع کنند. یک کاربر دیگر در این خصوص گفته است که سعی کرد مشکل کفشک هات‌شوی دوربینش را خودش حل کند و در نتیجه یک کابل ریبون داخلی دوربین R5 را پاره کرد و رسماً دوربین از کار افتاد وموجب شد که دوربین غیر قابل استفاده گردد.


باید توجه داشت که داغ کردن و مشکلات دیگری که اتصالات هات‌شوها در دوربین‌های کانن دارند،  یک پدیده‌ی جدید نیست و این مشکل را مدت‌هاست ژورنالیست‌ها و عکاسان مستند یا هر کسی که به طور منظم و برای مدت طولانی‌تری از اتصال‌های ‌هات‌شو دوربین استفاده می‌کنند کم و بیش با آن برخورد داشته‌اند. مسئله‌ای که باعث شده که تعداد زیادی از مردم درباره دوربین‌های R5 و R6 اینترنتی حرف بزنند، این است که کانن حل این مشکل نادر، اما کاملاً منحصر به فرد را ، از دسترس کاربران خود خارج نموده است.


حتی در سال 2021 یک درخواست در همین خصوص به صورت نامه‌ی سرگشاده توسط یکی از عکاسان مشهور تدوین شد که بیش از 1500 امضاء گرفت. مضمون این نامه سرگشاده این بود:
"کانن طراحی هات‌شو را مدل‌های دوربین‌های R5 و R6 خود تغییر داده است که این تغییر موجب شده هات‌شوها در طول مدت زمان کوتاهی ( مثلاً 18 ماه یا حتی کمتر از تاریخ خرید)، هات‌شوها از جایگاه خود  کمی  تغییر وضعیت می‌دهند، که این امر موجب لق شدن فلش‌های متصل شده به آن شده و در نهایت تماس فلاش با هات‌شو قطع می‌گردد تا جایی که پس از مدتی هات‌شو از بدنه دوربین کاملاً جدا می‌شود" 
وی ادامه می‌دهد: "ما در جامعه عکاسی تجربه خود را با این مشکل در چند ماه گذشته به اشتراک گذاشته‌ایم و باور داریم که این یک عیب محصول است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد."


شرکت ایده‌آل دوربین ، به عنوان مرکز رسمی خدمات پس از فروش کانن در ایران نیز پس از انتشار این نامه، به شرکت کانن، ایمیل زد که ما نیز ایرادات مشابهی را در این خصوص مشاهده کرده‌ایم و در صورت امکان، توضیحی به ما بدهید که آیا این ایراد را به عنوان یک ایراد خانوادگی کانن باید پذیرفت یا خیر، اما تاکنون ، کمپانی کانن، از هرگونه پاسخگویی به این ایمیل امتناع ورزیده است . در صورت تغییر نظر شرکت کانن، شرکت ایده‌آل دوربین جوابیه را در سایت خود اعلام خواهد نمود.


بی‌شک کارمندان کانن مدام به انجمن‌های رسمی کانن نظارت دارند و قطعاً کامنت‌هایی را که در این انجمن مبنی بر خرابی هات‌شوهای دو مدل گفته شده است را دیده‌اند اما اینکه چرا هیچ عکس‌العملی به آن‌ها نشان نمی‌دهند نیز جای تعجب دارد.
یک کاربر می‌نویسد: "آیا کسی مشکلی با لقی هات‌شو دوربین R5 داشته است؟ من دوربین R5 خود را کمتر از یک سال دارم و مجبور شدم آن را به کانن بفرستم و آن‌ها می‌خواهند ۴۵۰ دلار بابت تعمیر آن بپردازم!!! من خیلی ناراحت هستم و این باعث می‌شود که من تمایل پیدا کنم که به سمت تجهیزات نیکون تغییر دهم، چون آنها پشت دوربین بسیار گرانقیمت‌شان حمایتی نداشته‌اند. فقط می‌خواستم بدانم که آیا کسی دیگر هم این مشکل را داشته است؟"


چندین پاسخ‌دهنده اعلام کردند که همچنان با همین مشکل روبرو بوده‌اند و یکی از آن‌ها گفته است که فروشنده محلی کانن مشکل را به صورت رایگان برطرف کرده است.
یک کاربر دیگر در انجمن کانن می‌نویسد: "من یک دوربین Canon R6 دارم که آن را دوست دارم. در جلسه عکاسی امروزم، فلش‌هایم اشتباهی عمل می‌کردند. متوجه شدم که هات‌شو اتصال کرده است. شروع به جستجوی راه‌حل‌ها کردم و فهمیدم که این یک مشکل مداوم در برخی از دوربین‌های دیجیتال کانن است. همچنین فهمیدم که در سری R آن‌ها طراحی را تغییر داده‌اند که دیگر کاربران نمی‌توانند به راحتی مدل‌های دگیر این ایراد را برطرف کنند. بدون هات‌شو ، نمی‌توانم از دوربین به‌طور کامل استفاده کنم. با پشتیبانی فنی تماس گرفتم، اما آن‌ها امری غیرقابل توجه را با دوربین‌های R6 و R5 تأیید نکردند. این هزینه ۴۰۰ دلار را می‌طلبد تا تعمیر شود. چه ضمانتی دارم که این مشکل دوباره در ۱۸ ماه آینده تکرار نخواهد شد؟ این دوربین‌ها باید از بهترین دوربین‌های کانن باشند. لطفاً کانن این مشکل را تأیید کنید. لطفاً یک راه‌حل جایگزین بیابید تا مشتریان خود را مجبور نکنید هر سال ۴۰۰ دلار برای استفاده از یک عملکرد اساسی دوربین هزینه کنند."


در یک پست دیگر، یک عکاس پرسیده بود که آیا باید از (Loctite) که نوعی چسب مهر و موم کننده و محکم کننده‌ی صنعتی است ، برای محکم کردن هات‌شو دوربین EOS R5 خود استفاده کند؟ این کاربر قبلاً یکبار تجربه‌‌ی شکسته شدن هات‌شو دوربین EOS R خود داشته بود.
یک متخصص محصول کانن پاسخ می‌دهد: "از طریق پشتیبانی کانن، ما توصیه نمی‌کنیم که برای محکم کردن هات‌شو، شما لوکتایت (Loctite) بر روی هات‌شو بریزید . تغییرات در دوربین عموماً تحت پوشش ضمانت‌نامه‌ی تولید کننده قرار نمی‌گیرند و اگر به داخل دوربین نفوذ کند، ممکن است باعث آسیب داخلی شود."

اگر شما در ایران زندگی می‌کنید و هات‌شو شما لق، یا جدا شده است ، توصیه می‌کنیم مثل تمامی موارد خرابی دیگر،  دوربین را برای تعمیر به مرکز خدمات پس از فروش کانن (در ایران ایده‌آل دوربین است) ارسال کنید.

یکی متخصصین تعمیرات دوربین‌های کانن در ایده‌آل دوربین در این خصوص می‌گوید: "برای کاهش آسیب به هات‌شو، توصیه می‌کنیم اطمینان حاصل کنید که فلش به ‌صورت محکم متصل شده است تا در هنگام استفاده از دوربین تکان نامتعارفی نداشته باشد. وقتی دوربین را حمل می‌کنید یا آن را در کیف میگذارید، توصیه می‌شود فلش را از هات‌شو خارج کنید. این کمک می‌کند تا فشار بر آن کاهش یابد و عمر مفید هات‌شو را بالا ببرد." 
مجدداً تأکید می‌کنیم در صورتی که با چنین مشکلاتی در محصولات کانن روبرو شدید ، دوربین را به مرکز
خدمات پس از فروش کانن در ایران (ایده‌آل دوربین) بیاورید و تعمیر آن را به افراد ناشی و تعمیرکار نماها نسپارید.


مشخص نیست چه کسانی انجمن‌های مشکلات مربوط به دوربین‌های کانن را می‌خوانند اما چیزی که مشخص است این است که کانن در این خصوص تا کنون هیچ عکس‌العملی به این مجموعه شکایات نداشته است.
همچنین پست‌هایی درباره این موضوع در انجمن‌های DPReview وجود دارد، از جمله این پست و پست جدیدتری که مربوط به ماه گذشته است. در پست جدیدتر، یک صاحب دوربین Canon R5 پرسش می‌کند: "آیا من نباید از فلش در آن استفاده کنم؟" عکاس سپس اضافه می‌کند که کانن بابت تعمیر این مشکل از او ۵۰۰ دلار هزینه گرفته است.


یک انجمن محبوب دیگر عکاسی آنلاین، Fred Miranda، پست‌هایی درباره این موضوع دارد. یکی از کاربران بدشانسی بود که با همین مشکل در هر دو دوربینی که از  Canon R6 داشت مواجه شده بود.


مهم است که مشکل را در متن مناسب قرار دهیم. در حالی که گزارش‌های بسیاری از صاحبان دوربین‌های سری R کانن درباره مشکلات اتصال‌های هات‌شو وجود دارد، همچنین تعداد زیادی امضاء در درخواست تغییر طراحی این بخش از دوربین‌های سری R و راهنماهای متعدد YouTube برای کمک به مردم در تعمیر اتصال‌های گرمایی جاافتاده در خانه وجود دارد، بدون شک تعداد زیادی از کاربران EOS R و R5 یا دوربین‌های آینه‌نگر کانن دیگری هم وجود دارند که با هیچگونه مشکلی در اتصال‌های گرمایی خود مواجه نشده‌اند.


البته این را نیز باید گفت که کم نیستند عکاسانی که در حال استفاده از این دو دوربین برای چندین سال متمادی هستند اما تاکنون هیچ مشکلی با هات‌شو نداشته‌اند و از دوربین‌های Canon R5 و R6 خود بدون مشکل در حال استفاده هستند.
مشکل اینجاست که با وجود تعدد عکاسانی که با آن مواجه شده‌اند هنوز هم نمی‌توان این ایراد را به عنوان یک ایراد اساسی در نظر گرفت، چون در مدل‌های دیگر کانن تنها با بازکردن یک پیچ می‌توان به راحتی هات‌شو را عوض کرد، اما در طراحی جدید این  دو دوربین ، وقتی هات‌شوهایشان به مشکل می‌خورد ، دوربین بایستی کاملاً باز شود و این امر صدها دلار برای صاحبان دوربین هزینه بر می‌دارد.
 با وجود اینکه دوربین‌های کانن، از جمله R5 و R6، دوربین‌های بسیار خوب و محبوبی هستند، اما طراحی (هات‌شو) برای عکاسان چندان مورد استقبال و توجه قرار نگرفته است.