بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

بررسی دوربین کانن Canon EOS R50

متن زیر ترجمه مقاله‌ای از عکاس مطرح هلندی به نام Nando Harmsen است،  ایشان یکی از عکاسانی مورد اعتماد نمایندگی کانن در هلند است که معمولاً برای بررسی دوربین‌های جدید کانن از ایشان کمک خواسته می‌شود، در متن زیر ایشان به بررسی دوربین بدون آینه EOS R50 پرداخته و نتیجه را در مقاله‌ای که در سایت fstop ارائه گردید،  بیان نموده است و بخش اطلاع رسانی شرکت ایده‌آل دوربین این مقاله را به زبان فارسی ترجمه و ارائه نموده است.
استاد Nando Harmsen در این مقاله می‌گوید:

 

کانن هلند یک دوربین کانن EOS R50 بدون آینه سفید به همراه لنز استاندارد RF-S 18-45mm f/4.5-6.3 IS STM را برای من ارسال کرد. وظیفه به وضوح مشخص بود: یک بررسی صادقانه از این دوربین کوچک انجام دهم. نتیجه این بررسی را در این مقاله می‌توانید بخوانید

 

کانن  EOS R50 واقعاً یک دوربین کوچک است. به نظر اولیه، بسیار به کانن EOS M50)بررسی من برای M50 mark II را بخوانید) شباهت دارد، اما اگر دقیق‌تر بنگرید، تفاوت‌ها آشکار می‌شوند. بدنه خطوطی زیبا دارد و دارای بایونت لنز EOS R است.

اگرچه یک دوربین کوچک و ساده به نظر می‌رسد، اما دارای ویژگی‌های جذاب زیادی است که آن را یک دوربین قابل توجه می‌کند. من یک انتخاب از مشخصات را پایین آورده‌ام.

اندازه کوچک: با بدنه کوچک، این دوربین بسیار جابه‌جا و مناسب برای عکاسی حرفه‌ای است.

لنز استاندارد با کیفیت: لنز RF-S 18-45mm f/4.5-6.3 IS STM تصاویر با کیفیت و واضح ارائه می‌دهد.

طراحی زیبا: با خطوط زیبا و بایونت لنز EOS R، این دوربین از لحاظ ظاهری همچنان جلب توجه است.

قابلیت‌های هوش مصنوعی: دارای ویژگی‌های هوش مصنوعی جهت بهبود عکس‌ها و فیلم‌ها.

در نهایت، کانن EOS R50 با ترکیب ابعاد کوچک و ویژگی‌های پیشرفته، یک دوربین قابل توجه برای هر علاقه‌مند به عکاسی است. این بررسی به شما کمک خواهد کرد تا تصمیم به خرید یا عدم خرید این دوربین را با اطلاعات کاملتری بگیرید.

 


حسگر CMOS APS-C با دقت 24 مگاپیکسل

• 4,503 نقطه فوکوس که 100٪ از فریم را پوشش می دهد

حساسیت فوکوس از -4 تا 20 EV

شناسایی و پیگیری اشیاء برای انسان‌ها، حیوانات یا وسایل نقلیه

پیگیری AF چشم، صورت، سر و بدن

یک اینچ OLED EVF با 2.39 میلیون نقطه، بزرگنمایی 0.95x و نرخ تازه سازی 60/120 فریم در ثانیه

صفحه نمایش لمسی LCD 2.95 اینچ با 1.62 میلیون نقطه کاملًا متحرک

عکسبرداری مداوم تا 12 فریم در ثانیه مکانیکی و 15 فریم در ثانیه الکترونیکی

عکسبرداری 14 بیتی raw و c-raw، jpeg 8 بیتی یا فرمت HEIF 10 بیتی

ضبط تا 4K 30 فریم در ثانیه با بزرگنمایی از 6K و full HD تا 120 فریم در ثانیه

رنگ HDR PQ(YCbCr 4:2:2 10 بیت)

امکان خروجی به مانیتور خارجی

اتصال WiFi و Bluetooth

فلش داخلی

تنها با وزن 375 گرم با کارت و باتری (مدل سفید 1 گرم بیشتر وزن دارد)

 

دوربین کانن EOS R50 در کنار دوربین کانن EOS M50. در ابتدا فکر می‌کردم این دوربین‌ها تقریباً یکسان هستند، اما در طراحی تفاوت‌هایی وجود دارد. من فکر می‌کنم که EOS M50 راحت‌تر در دست نگه داشتن است. این دوربین تنها 11.6 در 8.6 در 6.9 سانتی‌متر اندازه دارد. بدون شک برای دست‌های کوچک ساخته شده است. یعنی هرکسی احساس راحتی در دست‌یابی به دوربین نخواهد کرد. اگر در نظر دارید EOS R50 را بخرید، بهتر است ابتدا آن را امتحان کنید.

 

A Closer Look at the Camera Body

 

نتیجه‌ی داشتن یک دوربین کوچک چنین است که تعداد دکمه‌های فیزیکی محدود است. در بالای دوربین، شما یک دیسک PSAM با کلید اصلی روشنایی پیدا خواهید کرد. یک دیال برای تغییر تنظیمات و یک دکمه قرمز برای فیلم‌برداری وجود دارد. در کنار دکمه آزمایش شاتر، یک دکمه ISO فروکشیده واقع شده است.

 

در اینجا دکمه‌هایی برای دسترسی در دوربین  Canon EOS R50 وجود دارند


دکمه‌های باقی‌مانده در پشت دستگاه، کنار صفحه نمایش LCD قرار دارند. در اینجا یک دکمه اطلاعات، یک دکمه منو، یک دکمه پخش و یک دکمه چهارجهتی که دکمه Q/set را در وسط خود نگه می‌دارد، وجود دارد. دو دکمه باقی‌مانده در شانه دوربین قرار دارند. این دکمه‌ها اگرچه کوچک و کمی فرورفته هستند، اما به راحتی ممکن است در حین نگه داشتن دوربین، به اشتباه فشار داده شوند. با اینکه امکان دسترسی به تمام عملکردهای دوربین از طریق دکمه‌ها و دیال وجود دارد، اما راحت‌ترین روش برای عملکرد دوربین و منو از طریق صفحه لمسی است.

 

کنندۀ دوربین کنندۀ به انتخاب خوبی رسیده است که اتصالات USB-C و micro-HDMI را در سمت راست قرار داده است. اتصالات دوربین EOS R50 بین سمت چپ و راست دوربین تقسیم شده‌اند. در سمت چپ، شما اتصالات USB 2.0 نوع C و میکرو HDMI را خواهید یافت. در سمت دیگر، یک اتصال میکروفون مشاهده می‌شود. شو شکاف چند منظوره را جای داده است. دوربین توسط باتری کوچک LP-E17 تغذیه می‌شود که برای ۴۴۰ عکس با فعال بودن صفحه نمایش و ۳۱۰ عکس با دید از چشمی امتیاز دارد. در کنار باتری، شکاف کارت برای کارت حافظه UHS-II SD قرار دارد.

 

یک دوربین کوچک فقط یک باتری کوچک را جای می‌دهد. این تأثیری بر روی ظرفیت باتری خواهد داشت. کارت حافظه UHS-II SD در کنار باتری قرار دارد.



عکاسی با دوربین EOS R50

در مورد دوربین EOS R50، نیازی به گفتن چیزهایی نیست که نتوان از آن در مورد مدل‌های دیگر EOS-R نیز حرف زد. منو همان است، با این حال، ساده‌تر شده است. تعداد تنظیمات در دسترس نسبت به برادران بزرگترش کمتر است. اما برای استفاده صمیمانه و خلاقانه از دوربین، این مقدار کافی خواهد بود.

 

چند صفحه منو در دوربین کنندۀ EOS R50 ارائه شده‌اند، همچنین چند گزینه سفارشی‌سازی نیز وجود دارد. به خصوص، منوی فوکوس خودکار (AF) ساده نگه داشته شده است. یکی از حوزه‌های فوکوس خودکار را انتخاب کنید، تشخیص موضوع را فعال کنید و گزینه تشخیص چشم را انتخاب کنید. این تقریباً همه چیز است. اگر دکمه کوچک Q را فشار دهید، به منوی سریع دسترسی خواهید داشت. اگرچه از ویوفایندر به خوبی می‌توان استفاده کرد، اما ممکن است در حین عکاسی تمایل داشته باشید دوربین را از حداکثر فاصله دست‌ها نگه دارید. استفاده از دوربین به شکل حرفه‌ای نیز ممکن است باشد. به فرمت فایل raw برنامه ریزی کنید، از تنظیمات مورد نظر PSAM استفاده کنید و با تنظیمات نوردهی و فوکوس بازی کنید. اگر به دوربین‌های بزرگتر و پیشرفته‌تر عادت دارید، عدم وجود دایره‌های فیزیکی باعث مشکل در یادگیری استفاده سریع و صمیمی می‌شود. اما شاید فقط یک مسئله عادت به آن باشد.

 از قابلیت لمسی صفحه نمایش دوربین EOS R50 برای بیشتر تنظیمات استفاده کنید. دکمه مخصوص AF-ON وجود ندارد. اگرچه می‌توانید دکمه ستاره را برای فوکوس خودکار (AF) برنامه‌ریزی کنید، اما موقعیت آن در بدنه دوربین مناسب نیست. من بهتر می‌یابم که فوکوس خودکار را زیر دکمه شاتر نگه دارم. اگر علاقه‌ای به استفاده حرفه‌ای از یک دوربین ندارید و دوست دارید بدون زیاد فکر کردن درباره تنظیمات عکاسی کنید، این دوربین کارهای خوبی انجام می‌دهد. به صفحات راهنمای طراحی شده خوب کانن دسترسی دارید که شما را در تنظیمات مختلف این دوربین راهنمایی می‌کنند. تنظیمات خلاقانه و تنظیمات صحنه زیادی موجود هستند که البته به تصاویر JPEG محدود هستند. شما باید تنظیم مناسب را روی دیال PSAM انتخاب کرده و اثر مورد نظر خود را روی صفحه لمسی انتخاب کنید

.

صفحات راهنمای دوربین Canon EOS R50 کمک می‌کنند تا به راحتی بهترین تنظیمات را انتخاب کنید.

 

اگر عاشق عکاسی با فرمت JPEG هستید، دوربین Canon EOS R50 تنظیمات خلاقانه زیادی را ارائه می‌دهد. دوربین Canon EOS R50 به واضحی برای عکاسان JPEG و استفاده از رسانه‌های اجتماعی طراحی شده است. دوربین با یک راهنمای شروع به کار با یک گوشی هوشمند شروع می‌شود. اینطور می‌توانید تصاویری بگیرید که به طور مستقیم به گوشی هوشمند شما انتقال داده می‌شوند.

دوربین قابلیت پخش ویدیو را نیز دارد، هم در حالت افقی و هم در حالت عمودی، یا می‌تواند به عنوان یک وب‌کم استفاده شود. اتصالات شو شو به ارتباط با تعداد معینی از لوازم جانبی اجازه می‌دهد و دوربین کوچک و سبک برای ولاگینگ دستی مناسب است.

 

صفحاتی که شما هنگام استفاده از دوربین برای اولین بار مشاهده می‌کنید، یک جزء مهم از تجربه کاربری دوربین Canon EOS R50 محسوب می‌شود. ارتباط با یک تلفن هوشمند یک جنبه حیاتی از عملکرد این دوربین به نظر می‌رسد.

 

دامنه پویا و عملکرد ISO

دوربین Canon EOS R50 تا ISO 12,800 عملکرد خوبی دارد و تا ISO 25,600 قابل قبول است اگر شما با کمی نویز موافق باشید. تنظیمات گسترده‌تری نیز وجود دارد که آن را به ISO 51,200 افزایش می‌دهد، اما به هیچ کسی پیشنهاد نمی‌شود که از آن استفاده کند.

 نتایج مختلف مقادیر ISO. این‌ها تصاویر JPEG بدون ویرایش از دوربین هستند. من امتحان کردم که یک فایل RAW زیر نور می‌تواند چقدر در پس‌زمینه اصلاح شود. در ISO 400، ممکن است تا 4 تا 5 استاپ اصلاح شود، اما بیشتر نه. این به این معناست که می‌توانید به راحتی برای نقاط روشنايی عکس خود را ایجاد کنید و سایه‌ها را در پس‌زمینه تصحیح کنید، مگر اینکه در فرمت JPEG عکس بگیرید. در این صورت، شما باید به توابع HDR داخلی اتکا کنید.

 


اصلاح تصاویر C-RAW کم نور، نشان‌دهنده این است که دوربین کانن EOS R50 دارای کیفیت خوبی است.
 


 

 

استفاده واقعی از دامنه پویای دوربین Canon EOS R50: من برای نورانی‌تر کردن نقاط روشن تنظیم کردم و سایه‌ها را در لایت‌روم کلاسیک اصلاح کردم.

تجربه واقعی من

من از دوربین Canon EOS R50 در شرایط مختلفی استفاده کردم که وضعیت‌های واقعی را تقلید می‌کند. هرچند که به دوربین‌های کانن عادت داشتم، اما از استفاده از این دوربین خاص خوشم نیامد. اشتباه نکنید، تصاویر این دوربین فوق‌العاده به نظر می‌رسند و دامنه پویای آن برای بسیاری از مواقع کافی است. اما مشکل اندازه آن است. استفاده از دوربین خیلی اغلب منجر به فشار غیرمنتظره بر دو دکمه در شانه یا چهار دکمه در پشت آن می‌شود.

دو دکمه‌ای که من بسیار اغلب به طور اتفاقی فشردم. این ناشی از اندازه دوربین است. در چندین موقعیت، متوجه شدم که تنظیمات دوربین به طور اتفاقی تغییر کرده‌اند. این موضوع در برخی موارد بسیار ناراحت‌کننده بود. علاوه بر این، دیال PSAM قابل قفل نیست. اگر مواظب نباشید، دیال ممکن است در یک تنظیم کاملاً اشتباه دوربین قرار گیرد.

یک تصویر JPEG از دوربین، در سرعت بالاترین فریم در حالی که دوربین در حال پنینگ بود. من از تشخیص و پیگیری چشم حیوان استفاده کردم. اثر رولینگ شاتر وجود دارد، اما به خوبی کنترل شده است.

علاوه بر این مشکل، دوربین عالی عمل می‌کند. فوکوس خودکار به شگفتی کار می‌کند، سرعت قابل قبول است، و اثر رولینگ شاتر در حین پنینگ به خوبی کنترل شده است. نمی‌توانستم احساس کنم که Canon EOS R50 برای عکاسی از فرمت JPEG طراحی شده است. در نهایت، بسیاری از توابع برای عکاسان حرفه‌ای که در فرمت JPEG عکس می‌گیرند، طراحی شده‌اند.

من فهمیده‌ام که Canon EOS R50 برای عکاسان حرفه‌ای که در فرمت JPEG عکس می‌گیرند، طراحی شده است. این تنظیمات خلاقیتی از تنظیمات موجود است.

دوربین Canon EOS R50 همچنین دارای یک گسترش‌دهنده دیجیتال است که امکان بزرگنمایی دو برابر و چهار برابر را فراهم می‌کند. بدون توجه به تنظیمات، دوربین یک تصویر 24 مگاپیکسلی تولید می‌کند. متأسفانه نتایج به اندازه کافی عالی نیستند.

دوربین Canon EOS R50 ویژگی‌های ویدئویی جذابی دارد اما تا حدودی محدود است. این دوربین 4K 30p را از 6K oversampled ارائه می‌دهد و دارای HDR PQ 10 بیت 4:2:2 است. از آن به عنوان وبکم استفاده کرد و ویدئوهای عمودی نیز پشتیبانی می‌شود. اما دوربین هرگز احساس نکرد که یک دوربین ویدئو یا دوربین وبلاگ باشد. در واقع، این ابتدا یک دوربین عکاسی است و بعداً دوربین ویدئو. با این حال، اگر دوست داشته باشید، می‌توانید از آن به عنوان چنین استفاده کنید.

 

تنظیمات ویدئو در دوربین Canon EOS R50 به نظر من برای فیلم‌سازان حرفه‌ای خیلی محدود احساس می‌شود.

 

نتیجه‌گیری من

عکاسی با دوربین‌های کانن را دوست دارم. سیستم منوی آن را بهترین می‌دانم. Canon EOS R50 هم چنین هیچ تفاوتی ندارد و نتایج آن عالی به نظر می‌رسند. دارای ویژگی‌های زیادی مانند سیستم فوکوس اتوماتیک با تشخیص سوژه و تشخیص چشم، جبران تنفس فوکوس، انباشت فوکوس و موارد دیگر است.

بزرگترین مشکل اندازه آن است. برای دستان من حتی اگر دستان من خیلی بزرگ نباشد، خیلی کوچک است. به‌طور شخصی، استفاده از EOS R50 را به اندازه کافی دوست نداشتم. این بدان معنا نیست که این دوربین بد است. در دستان مناسب، این یک ابزار عالی با امکانات زیاد خواهد بود.


نحوه نگهداشتن دوربین Canon EOS R50 توسط من. با وجود اینکه دستان من خیلی بزرگ نیستند، من به طور غیرعمدی اغلب دکمه‌ها را فشرده می‌کنم.

 

دوربین Canon EOS R50 در دستان کوچک‌تر بهتر عمل می‌کند.

من فکر می‌کنم که دوربین Canon EOS R50 به ویژه برای عکاسانی است که در فرمت JPEG عکس می‌گیرند. هرچند که کانن EOS R50 را هم برای ویدئو ذکر کرده است، اما فکر نمی‌کنم که بهترین گزینه برای بازار ویدئو باشد. تصاویر ویدئویی ممکن است خوب به نظر بیایند، اما به راحتی حس کردن یک دوربین ویدئو را ندارند.

 

آنچه که دوست داشتم:

• کیفیت تصویر خوب

• عملکرد خوب ISO

• سیستم AF قابل اعتماد و پیگیری AF

• فواصل زمانی و انباشت فوکوس

• امکانات خلاقانه زیادی برای عکاسان حرفه‌ای فرمت JPEG

• قابل استفاده به عنوان وبکم و فیلم عمودی

• اثر رولینگ شاتر به خوبی کنترل شده است

USB-C و میکرو-HDMI وقتی صفحه نمایش LCD به سمت خارجی برگردانده می‌شود، در راه نخواهند بود

• آسان در استفاده

آنچه که دوست نداشتم:

• برای دستان من خیلی کوچک است

• برخی از دکمه‌ها به طور غیرعمدی فشرده می‌شوند

• قفلی در دیال PSAM وجود ندارد

• ویوفایندر کوچک

• امکانات ویدئو برای ویدئوگر یا وبلاگر خیلی محدود است

• کانکتور ارتباطی از راه دور وجود ندارد، این کار با اپلیکیشن تلفن هوشمند باید انجام شود.

• لنزهای بزرگ دوربین را سخت‌تر در نگه داشتن و استفاده کردن می‌کنند.

• نتایج گسترش‌دهنده دیجیتال به اندازه کافی خوب نیستند.