بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

Canon EOS R5 II : کالبدشکافی بدنه‌ی دوربین و اولین آپدیت نرم افزاری آن

 

 

فریمور C ANON EOS R5 II

 

FIRMWARE یا همان نرم‌افزار داخلی دوربین‌های عکاسی کانن، برنامه‌ای است که عملکردهای مختلف دوربین را مدیریت و کنترل می‌کند. این نرم‌افزار به‌صورت داخلی در حافظه دوربین نصب می‌شود و نقش حیاتی در بهینه‌سازی عملکرد و بهبود ویژگی‌های دوربین ایفا می‌کند. FIRMWARE دوربین‌های کانن به کاربران این امکان را می‌دهد که از امکانات جدید بهره‌مند شوند، مشکلات نرم‌افزاری قبلی را رفع کنند و بهینه‌سازی‌های امنیتی و کارکردی را تجربه کنند.

بروزرسانی FIRMWARE در دوربین‌های کانن معمولاً توسط شرکت کانن ارائه می‌شود و به راحتی از طریق سایت رسمی قابل دانلود است. این بروزرسانی‌ها می‌توانند ویژگی‌های جدیدی مثل بهبود فوکوس خودکار، پشتیبانی از فرمت‌های تصویری جدید و یا بهبود عملکرد دوربین در شرایط نوری مختلف را اضافه کنند. کاربران با نصب این بروزرسانی‌ها، می‌توانند عملکرد و قابلیت‌های دوربین خود را ارتقاء داده و مشکلات نرم‌افزاری قبلی را برطرف کنند.

 

یکی از مزایای مهم FIRMWARE دوربین‌های کانن، امکان به‌روزرسانی آسان و کاربردی آن است. این بروزرسانی‌ها با راهنمایی دقیق از طریق سایت کانن به کاربران ارائه می‌شوند و با اتصال دوربین به کامپیوتر و اجرای مراحل مشخص، به‌روزرسانی به سادگی انجام می‌شود.

 

کانن به‌طور رسمی به‌روزرسانی Firmware نسخه 1.0.1 را برای دوربین مورد انتظار Canon EOS R5 Mark II منتشر کرده است. این به‌روزرسانی با هدف بهبود عملکرد دوربین و رفع مشکلات گزارش شده از سوی کاربران از زمان عرضه دوربین، انجام شده و همچنین ویژگی‌های جدیدی را اضافه کرده است که به افزایش کاربرد دوربین EOS R5 Mark II برای عکاسان و فیلم‌برداران کمک می‌کند. 

 

به‌روزرسانی Firmware دوربین Canon EOS R5 Mark II نسخه 1.0.1

نسخه Firmware 1.0.1 شامل اصلاحات زیر است:

  1. رفع مشکلی که باعث می‌شد فیلم‌های ضبط‌شده در فرمت RAW/SRAW به دلیل عدم ارتباط صحیح بین لنز و دوربین به‌درستی در برنامه‌ها پخش نشوند.
  2. بهبود پایداری عملکرد لمسی زمانی که تنظیمات [کنترل لمسی] بر روی [حساس] قرار دارد.
  3. رفع مشکلی که باعث می‌شد نمایشگر LCD دوربین پس از خروج از حالت [خاموشی منظره‌یاب] به‌طور غیرعادی عمل کند.
  4. رفع مشکلی که باعث می‌شد دوربین زمانی که دکمه شاتر در حال نمایش پیام BUSY فشرده می‌شد، به‌درستی کار نکند.
  5. رفع مشکلی که باعث می‌شد پیغام Err70 هنگام تغییر حالت نمایش بین نمایشگر LCD و منظره‌یاب در حین نمایش پیام BUSY ظاهر شود.
  6. رفع مشکلی که باعث می‌شد نمایشگر LCD دوربین پس از استفاده از نرم‌افزار EOS Utility برای ضبط و وارد کردن فیلم‌ها به‌طور غیرعادی عمل کند.
  7. رفع مشکلی که باعث می‌شد فیلم‌های ضبط‌شده با استفاده از EOS Utility در دوربین پخش نشوند.
  8. بهینه‌سازی تعادل سفیدی خودکار برای محیط‌های خاص زمانی که عملکرد Custom Picture فعال است.

 

دانلود Firmware نسخه 1.0.1 برای دوربین Canon EOS R5 Mark II

به‌روزرسانی‌های دیگر Firmware برای سری EOS R نیز موجود است. بیشتر این به‌روزرسانی‌ها مشکلات موجود را رفع کرده و برخی از دوربین‌ها پشتیبانی از باتری LP-E6P را دریافت کرده‌اند. شما می‌توانید به‌روزرسانی‌های Firmware را از طریق اپلیکیشن Camera Connect یا مستقیماً از وب‌سایت کانن دانلود کنید.

 

نحوه به‌روزرسانی:

آپدیت FIRMWARE دوربین‌های کانن اگرچه می‌تواند به بهبود عملکرد و رفع مشکلات دوربین کمک کند، اما در صورتی که کاربر تجربه و دانش کافی در این زمینه نداشته باشد، ممکن است خطرناک باشد. یک آپدیت ناموفق یا اشتباه می‌تواند باعث از کار افتادن دوربین یا ایجاد مشکلات جدی در عملکرد آن شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود برای انجام این کار به‌صورت تخصصی و ایمن، دوربین خود را به شرکت ایده‌آل دوربین بیاورید. تیم فنی مجرب و متخصص ایده‌آل دوربین با استفاده از تجهیزات به‌روز و دانش فنی لازم، فرآیند آپدیت FIRMWARE را با دقت و اطمینان انجام می‌دهند تا دوربین شما بدون هیچ مشکلی به آخرین نسخه فریمور مجهز شود.

اما صرفاً جهت اطلاع رسانی باید بگویم که در صورتی که باید‌ها و نباید‌های این آپدیت کردن‌ها را بلد باشید، به‌روزرسانی دوربین Canon EOS R5 Mark II به نسخه Firmware 1.0.1 بسیار ساده‌ است. اما باز هم تأکید می‌کنم، اگر به این باید‌ها و نبایدها اشراف ندارید، این کار را حتماً به کارشناسان ایده‌آل دوربین بسپارید. چرا که این باید‌ها و نبایدها برای هر مدل متفاوت و بسیار مهم هستند و در صورت عدم رعایت‌ آن‌ها احتمال خرابی و خاموش شدن و دیگر روشن نشدن دوربین بسیار بالاست.

 کاربران می‌توانند به‌روزرسانی را مستقیماً از وب‌سایت کانن دانلود کرده و طبق دستورالعمل‌ها، آن را از طریق کارت SD روی دوربین خود نصب کنند.

 

توجه مهم : همیشه توصیه می‌شود که قبل از به‌روزرسانی، باتری دوربین را به‌طور کامل شارژ کنید تا از بروز مشکلات احتمالی در هنگام نصب جلوگیری شود.

 

به‌طور کلی، به‌روزرسانی Firmware نسخه 1.0.1 باعث تقویت بیشتر دوربین EOS R5 Mark II به عنوان یک دوربین قدرتمند برای عکاسی و فیلم‌برداری شده و مشکلات عملکردی کلیدی را برطرف می‌کند، در حالی که ویژگی‌های جدیدی را برای بهبود قابلیت‌های آن اضافه کرده است.

 

داخل کیس دوربین C EOS R5 II چگونه است؟

ایده‌آل دوربین ، که به ارائه خدمات پس از فروش دوربین‌های تصویربرداری و عکاسی شهرت دارد، گاهگاهی کالبدشکافی دوربین‌های جدید را به اشتراک می‌گذارد. جدیدترین دوربینی که تحت بررسی قرار گرفته، دوربین فول‌فریم بدون آینه جدید کانن، یعنی EOS R5 Mark II است.

 

تکنسین‌های ماهر ایده‌آل دوربین که امور تعمیرات دوربین‌های کانن سری R به عهده آن‌هاست با مدل اصلی Canon R5 کاملاً آشنا هستند، بنابراین مشاهده تغییرات در طراحی داخلی مدل جدید، به ویژه در زمینه مهندسی حرارتی، بسیار جذاب است، چرا که مدل اصلی R5 به مشکل گرمای بیش از حد معروف است.

در حالی که ویژگی‌های ویدیویی مدل اصلی R5 دوربین را به حد حرارتی خود رسانده بود، مدل R5 Mark II تمرکز بیشتری بر فیلم‌برداری دارد. این دوربین دارای سنسور تصویری 45 مگاپیکسلی از نوع استک شده است که می‌تواند ویدئوی 8K RAW را با نرخ فریم 60p ضبط کند؛ کاری که بسیار پردازشگر را تحت فشار قرار می‌دهد و گرمای زیادی تولید می‌کند. بنابراین، کانن چگونه با این مسئله مقابله کرده است؟

 

پس از باز کردن پیچ‌های متعدد، تکنسین ما شروع به باز کردن قطعات R5 Mark II کرد و به بررسی فضای داخلی آن پرداخت. او در داخل دوربین فضای بزرگی را برای خنک‌کنندگی غیر فعال پیدا کرد، چرا که R5 Mark II فاقد سیستم خنک‌کننده فعال است مگر اینکه کاربر فن گیره‌ای جدید کانن را به‌صورت جداگانه خریداری کند. این دوربین از نوارهای حرارتی، یک هیت‌سینک و پدهای حرارتی زیادی بهره می‌برد.

به عبارت دیگر ما در ایده‌آل برای درک بهتر راه‌حل کانن برای مشکل گرمای بیش از حد، پنل پشتی دوربین را جدا کردیم. برخلاف انتظار، متوجه شدیم که هیچ فن یا سیستم خنک‌کننده فعالی در دوربین وجود ندارد؛ به این معنی که R5 Mark II در بدنه اصلی خود و بدون هیچ‌گونه اتصال اضافی، تنها از طریق دریچه‌ها، پد حرارتی و هیت‌سینک به‌صورت غیر فعال خنک می‌شود.

در بررسی انجام شده ابتدا دریافتیم که مدل R5 Mark II در مدیریت گرما بسیار بهتر از مدل قبلی عمل می‌کند، هرچند هنوز هم در مقایسه با برخی از رقبا، مانند Nikon Z8 که می‌تواند تقریباً دو برابر زمان بیشتر ویدئوی 8K ضبط کند، عقب‌تر است. با این حال، نتایج کلی را می‌توان «عالی» و «بسیار بهتر از قبل» توصیف کرد.
 

ارتقاء‌های دیگر در Canon R5 Mark II: طراحی خنک‌کننده غیر فعال بهبود یافته و تغییرات دیگر

علاوه بر طراحی بهتر برای خنک‌کنندگی غیر فعال، R5 Mark II تغییرات قابل توجه دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به انتقال به برد HDMI جداگانه اشاره کرد.

 در مدل‌های قبلی دوربین‌های کانن، پورت HDMI مستقیماً روی برد اصلی قرار داشت که تعمیر دوربین را دشوارتر می‌کرد، چرا که برای تعمیر یک پورت خراب، نیاز به تعویض کامل برد اصلی بود.

کارشناس قطعات ما ، دوربین Canon R5 Mark II را به‌عنوان یک دوربین با «سطح سختی متوسط برای کالبدشکافی» ارزیابی می‌کند. به گفته وی ، این دوربین کمی پیچیده‌تر از مدل قبلی خود است.

 

بهتر است مراحل باز کردن این دوربین را از زبان خود تکنسین ما بشنوید و با عکس‌ها قدم به قدم در کالبدشکافی این دوربین همراه باشید.

 

شما را به تماشای درون کیس دوربین کانن Canon R5II دعوت می‌کنیم

 

 

کانن در جولای 2024 از دوربین EOS R5 Mark II رونمایی کرد و ما در ایده‌آل دوربین موفق شدیم یکی از آن‌ها را برای کالبدشکافی تهیه کنیم.

بیایید ببینیم چه تغییراتی بین این دوربین و مدل قبلی آن وجود دارد و کانن چگونه مشکلات گرمای بیش از حد مدل اصلی Canon R5 را برطرف کرده است. قبل از شروع کالبدشکافی، مشخصات فنی این دوربین را بررسی می‌کنیم.

Canon R5 Mark II یک دوربین هیبریدی است که در هر دو زمینه عکاسی و فیلم‌برداری مشخصات چشمگیری دارد. این دوربین دارای یک سنسور CMOS فول‌فریم با نوردهی پشتی (BSI) و رزولوشن 45 مگاپیکسل است که توسط خود کانن طراحی شده است.

این دوربین قادر به ضبط فیلم 8K RAW با سرعت 59.94 فریم بر ثانیه است. سرعت خواندن سنسور سریع‌تر به این دوربین امکان می‌دهد تا با شاتر الکترونیکی تا 30 فریم بر ثانیه عکس بگیرد و سیستم فوکوس جدید آن را به یک گزینه عالی برای عکاسی اکشن و ورزشی تبدیل می‌کند.

 

سازگاری فیلترها

مانند مدل قبلی، این دوربین نیز از مانت RF استفاده می‌کند که با فیلترهای مغناطیسی ما سازگار است؛ همچنین این دوربین آداپتور EF-EOS R را برای سازگاری با فیلترهای drop-in قبول می‌کند. حال بیایید این دوربین را باز کنیم!

 

مراحل کالبدشکافی

باز کردن پیچ‌های پایه دوربین: ما با باز کردن شش پیچ از پایه دوربین شروع کردیم.

 

سمت پورت: چهار پیچ در زیر درپوش‌های گرد و غبار قرار داشتند.

زیر منظره‌یاب الکترونیکی (EVF): دو پیچ را خارج کردیم.

برداشتن کاپ چشم: این کاپ به سادگی با فشار دادن و کشیدن از دوربین جدا شد.

پیچ‌های زیر کاپ چشم: چهار پیچ نقره‌ای و یک پیچ سیاه رنگ که دیوپتر را نگه می‌داشت.

گرفتن پیچ‌های دستگیره سمت راست: دو پیچ نقره‌ای را در این قسمت خارج کردیم.

قسمت بالای دوربین: دو پیچ در هر طرف در زیر محل قرارگیری بندها قرار داشت.

سمت کارت حافظه: چهار پیچ را پس از باز کردن پوشش گرفتیم.

زیر دکمه شاتر: یک پیچ قرار داشت.

جلو باتری: یک پیچ در جلوی محفظه باتری بود.

سمت چپ: پوشش جلویی سمت چپ را برداشتیم.

بررسی سیستم خنک‌کننده

با باز کردن پنل پشتی دوربین، متوجه شدیم که سیستم خنک‌کننده فعال مانند فن وجود ندارد؛ در واقع R5 Mk II به‌صورت پیش‌فرض تنها از سیستم خنک‌کننده غیرفعال (پسیو) از طریق دریچه‌ها، پد حرارتی و هیت سینک استفاده می‌کند.

بخش‌های دیگر

  • برد HDMI جداگانه: برخلاف مدل‌های قبلی کانن، HDMI در این دوربین جدا از برد اصلی است که تعمیر آن را آسان‌تر می‌کند.
  • حذف نوار حرارتی: برای دسترسی به سنسور، نوار حرارتی از جلوی دوربین جدا شد.

جمع‌بندی

دوربین Canon R5 Mk II با پیچیدگی متوسط برای کالبدشکافی در نظر گرفته می‌شود. این دوربین نسبت به مدل قبلی کمی پیچیده‌تر است و دارای پیچ‌های بیشتر، منظره‌یاب الکترونیکی جدید و سنسور جدید است. کانن همچنین نوار حرارتی را اضافه کرده که یک مرحله بیشتر قبل از دسترسی به سنسور ایجاد می‌کند.

از اینکه این مقاله را خواندید متشکریم. اگر به کالبدشکافی دوربین‌ها علاقه دارید، در انتهای مقاله برایمان بنویسید که دوست دارید داخل چه دوربینی را ببینید تا برایتان انجام دهیم.