بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

آنچه که در رابطه با استابیلایزر داخل بدنه دوربین های کانن باید بدانیم

 

EOS R5 و EOS R6 اولین دوربین های کانن هستند که به لرزشگیر تصویر درون بدنه ( In-Body IS  ) مجهز شده اند ، و این سیستم نه تنها با لرزشگیر اپتیکال  ( موجود در لنز) سازگار بوده و برای تقویت تصویر کار  به خوبی کار می کند ، بلکه باعث می شود هنگام استفاده از لنزهای بدون استابیلایزر هم  لرزش دوربین را  تا هشت برابر سرعت شاتر کاهش  می دهند . در این مقاله درباره این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد  .

EOS R5 و EOS R6

1. با لرزشگیر تصویر مبتنی بر لنز کار می کند تا به ثبات کلی تصویر بهتر برسد

با قابلیت تثبیت کننده تصویر معادل حداکثر هشت  استاپ سرعت شاتر ، سیستم تثبیت کننده تصویر درون بدنه دوربین های  (In-Body IS) Canon به تنهایی یک ابزار بسیار قدرتمند است. با این حال ، آنچه آن را قدرتمندتر می نماید ، توانایی  هماهنگی آن با سیستم تثبیت کننده تصویر اپتیکال روی لنزهای سازگار با دوربینهای میرورلس کانن است.

هنگامی که از یک  لنز با استابیلایزر داراستفاده می کنید ، اطلاعات حسگرهای مختلف لنز از طریق سیستم ارتباطی RF با سرعت بالا به پردازنده تصویر دوربین منتقل می شود.  وجود این اطلاعات ، به همراه با اطلاعات سنسورهای مختلف موجود در درون سیستم، برای ایجاد هماهنگی میان سیستم های IS اپتیکال و درون بدنه ، به حرکت در آوردن واحد استابیلایزر لنز  ؛ یا تغییر سنسور تصویر به عنوان  ، برای دستیابی به بهترین نتایج لازم است.

 

اصلاح بهتر لرزش های زاویه ای دوربین

یک مزیت برجسته موجود در کنترل هماهنگ IS  ؛ اصلاح موثر لرزش های زاویه ای دوربین است.

لرزش زاویه ای دوربین به لرزش دوربین در امتداد محورهای پیچ و خم اشاره دارد. این حالت وقتی اتفاق می افتد که دوربین به سمت بالا و پایین متمایل شده و یا از چپ به راست چرخانده شده است. در فاصله کانونی کوتاه تر ، این امر در درون بدنه دوربین به طور موثرتری اصلاح می شود (با IS درون بدنه) ، در حالی که در فاصله کانونی طولانی ،  این حالت بهتر است در لنز اصلاح شود (با IS اپتیکال). کنترل هماهنگ موجود در طراحی و فناوری این دوربین ها ؛  دو سیستم IS را هماهنگ  نموده و از مزایای هر یک برای تثبیت موثرتر تصویر بهره می برد.

پنج محور مختلف لرزش دوربین که توسط استابیلایزر داخل بدنه اصلاح می شوند. استابیلایزر اپتیکال  مبتنی بر لنز ممکن است برای اصلاح انواع خاصی از لرزش دوربین در فاصله کانونی خاص موثرتر باشد.

توجه: کنترل هماهنگ IS  ، لرزش دوربین در زمان حرکت های طولی  را اصلاح نمی کند ، و  این حالت زمانی  رخ می دهد که دوربین به صورت افقی یا عمودی قرار گرفته باشد ، و یا لرزش دوربین در زمان انجام حرکت های چرخشی به وجود آمده باشد . تمامی این موارد با استفاده از فناوری استابیلایزر داخل بدنه دوربین ؛ اصلاح می شوند.

اصلاح بهتر لرزش های زاویه ای دوربین

2. لرزش دوربین را با دقت بسیار خوبی تشخیص می دهد

قبل از اینکه سیستم استابیلایزر داخل بدنه دوربین بتواند لرزش آنرا را اصلاح کند ، ابتدا باید بتواند آن را تشخیص دهد! یک سیستم عالی تغییر وضعیت سنسور بدون تشخیص بسیار دقیق لرزش دوربین ؛ چیزی نخواهد بود.

در طراحی و فناوری دوربین های کانن  EOS R5 و EOS R6 ، اطلاعات دقیق از این سه جز اصلی ,  برای تشخیص لرزش دوربین به پردازنده تصویر DIGIC X ارسال می شود:

- سنسور ژیروسکوپ (سرعت زاویه ای)

- سنسور شتاب (شتاب)

- سنسور تصویر (اطلاعات تصویر)

دوربین از این اطلاعات برای تعیین میزان نویز تصویر ، جهت و سرعت لرزش دوربین استفاده  نموده  و به آن امکان می دهد تا وضعیت سنسور تصویر را برای ایجاد ثبات و پایداری بیشتر  در تصویر ،  تغییر دهد.

هنگامی که یک لنز استابیلایزر دار به دوربین متصل می شود ، اطلاعات لرزش دوربین از ژیروسکوپ و سنسورهای شتاب در لنز نیز برای انجام کنترل هماهنگ  حالت تثبیت تصویر ؛ در محاسبات لرزشگیر گنجانده می شوند.

 لرزش دوربین را با دقت بسیار خوبی تشخیص می دهد

3. به شما امکان می دهد از لرزشگیر 5 محوره تصویر حتی با یک لنز بدون استابیلایزر نیز  بهره مند شوید

استابیلایزر داخل بدنه دوربین می تواند لرزش دوربین را که در 5 محور مختلف اتفاق می افتد اصلاح کند و این حالت در مورد بسیاری از لنزهای پرایم بدون استابیلایزر Canon استفاده می کند ، مانند لنز  های RF زیر صدق می کند.

- RF85mm f / 1.2L USM

- RF28-70mm f / 2L USM

- RF50mm f / 1.2L USM

این سیستم  همچنین برای لنزهای EF   فاقد استابیلایزر که از طریق آداپتور EF-EOS R  به دوربین متصل می شوند نیز اعمال می شود.

با استفاده از این فناوری فوق العاده ؛ عکاسی با سرعت شاتر پایین در حالت دوربین روی دست ؛  عکاسی پرتره در شب با دوربین روی دست  و بسیاری از حالت های عکاسی در شرایط مختلف ؛ امکان پذیر می گردد .

با استفاده از استابیلایزر داخل بدنه دوربین ؛ حتی یک عکس ثبت شده با مود دسای با سرعت شاتر  4 ثانیه ای با لنز  RF50mm f / 1.2L USM  ؛ به صورت کاملا شارپ و بدون لرزش به نظر می رسد.

لرزشگیر 5 محوره

 این را بدانید: چرا استابیلایزر داخل بدنه دوربین ؛ برای دوربین های بدون آینه نسبت به دوربین های  DSLR  ؛ مناسب تر است ؟

سیستم استابیلایزر داخل بدنه دوربین  با تغییر  وضعیت قرار گیری سنسور تصویر برای خنثی کردن حرکت دوربین عمل می کند. این بدان معناست که هنگام استفاده از دوربین DSLR ، ممکن است بخشی از صحنه گرفته شده توسط دوربین (سنسور تصویر) کمی متفاوت از صحنه ای باشد که در منظره یاب اپتیکال دوربین مشاهده می شود

در یک دوربین بدون آینه ، تصویری که در منظره یاب الکترونیکی یا EVF  مشاهده می کنید همان تصویر گرفته شده توسط سنسور تصویر است و تغییر  وضعیت قرار گیری سنسور تصویر در هنگام انجام عملکرد استابیلایزر دوربین ؛ بر دقت فریم شما تأثیر نمی گذارد. به همین دلیل است که سیستم تثبیت تصویر با استابیلایزر داخلی بدنه  در مقایسه با DSLR با دوربین بدون آینه عملکرد بهتری دارد.

جمع بندی: مزایای استابیلایزر داخل بدنه دوربین کانن

- تثبیت کننده تصویر را حتی در صورت استفاده از لنزهای غیر IS نیز در دسترس قرار می دهد.

- این سیستم می تواند انواع لرزش دوربین را که در حالت استابیلایزر اپتیکال لنز کنترل آنها دشوار یا غیرممکن است ، مانند حالت های شیفت و لرزش چرخشی دوربین را  اصلاح کند.

- IS درون بدنه دوربین کانن و  استابیلایزر اپتیکال لنز می توانند برای تثبیت موثرتر تصویر هماهنگ شوند.

 

تهیه و تنظیم : نمایندگی تعمیر دوربین کانن در ایران