بزرگترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران و خاورمیانه

|

بازگشت به صفحه نخست

5 تنظیم اصلی و بسیار مهم در دوربین های کانن EOS R5/ EOS R6

 

تعمیر دوربین کانن - تعمیر لنز کانن

دوربین های کانن EOS R5/EOS R6 بخه عنوان جدید ترین محصولات کمپانی کانن در بازار ارایه می شوند و هر یک از این دوربین ها دارای ویژگی های منحصر به فردی برای خود می باشند. اما همانند تمامی دوربین های ساخت کمپانی کانن ، این دو دوربین نیز بسیار کاربرپسند بوده و تنظیمات داخلی آنها به آسانی قابل کاربرد و شخصی سازی می باشند. در این مطلب ، 5 مورد از تنظیمات مهم دوربین های کانن EOS R5/EOS R6 را مورد اشاره قرار می دهیم که در زمان کار با آنها باید مورد توجه قرار بگیرند .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر لنز کانن

1 – کیفیت تصویر

تقریبا  همه عکاسان حرفه ای به خوبی می دانند که فایل های ثبت شده با فرمت RAW تمامی اطلاعات به دست آمده در سنسور دوربین را بر روی خود ذخیره می کنند. استفاده از فرمت RAW نه تنها به شما اجازه می دهد تا تمامی اطلاعات صحنه عکاسی را در اختیار داشته باشید بلکه در زمان ویرایش عکس های رزولوشن بالا با کامپیوتر از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار باشید .

در صورت تمایل می توانید از گزینه RAW + JPEG استفاده نمایید. اگر شما تمایل دارید تا تنظیمات عکس را با دوربین انجام دهید و تاثیر این تنظیمات را روی عکس نهایی خود ببینید ، گزینه JPEG این امکانات را در اختیار شما قرار می دهد . همچنین اگر شما تمایل دارید تا بلافاصله عکس های خود را در شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری کنید ، گزینه JPEG به شما این امکان را می دهد تا عکسهای دوربین را با سرعت بر روی بستر اینترنت اشتراک گذاری نمایید.

C-RAW چیست ؟

گزینه C-RAW یا (Compact RAW) به نوعی از فایل های RAW گفته می شود که به صورت فشرده تر بوده و حجم کمتری دارند. این فایل های دارای پردازش سریعتری بوده و با سرعت بیشتری در کارت حافظه ذخیره می شوند. همچنین به دلیل کمتر بودن حجم این فایل ها ، تعداد بیشتری از آنها را در کارت حافظه دوربین می توان ذخیره نمود .

به این نکته توجه داشته باشید که فایلهای RAW به C-RAW قابل تبدیل نیستند و برخی از گزینه ها همانند Digital Lens Optimizer در زمان ویرایش یک فایل C-RAW در دسترس نمی باشند.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر لنز کانن

2 – تنظیم گزینه Orientation linked AF point

اگر شما به طور معمول بین حالت های عمودی و افقی در دست گرفتن دوربین تغییر وضعیت می دهید ، این گزینه برای شما بسیار کاربردی است . در حالت پیش فرض ، گزینه ‘Same for vert/horiz’ برای این تنظیم فعال می باشد و با تغییر وضعیت دوربین در هر یک از حالتهای عمودی / افقی ، نقطه فوکوس دقیقا در همان نقطه باقی می ماند . اگر چه این حالت به صورت پیش فرض فعال است اما موجب کاهش سرعت عکاسی شما در زمان های تغییر وضعیت بین حالتهای عمودی/ افقی در دست گرفتن دوربین می شود. این تنظیم را با روش زیر می توان تغییر داد .

تنظیم گزینه Orientation linked AF point

تنظیم گزینه Orientation linked AF point

1 – به منو AF Menu 4 بروید.

2 – گزینه ‘Orientation linked AF point’ را انتخاب کنید.

3 – گزینه ‘Separate AF pts: Pt only’ را انتخاب کنید .

در این شرایط دوربین به صورت خودکار وضعیت عمودی / افقی دوربین را تشخیص داده و نقطه فوکوس را روی همان سوژه که پیش از این انتخاب شده بود قرار می دهد .

با استفاده از این گزینه دوربین به شما اجازه می دهد تا به راحتی ترکیب بندی تصویر خود را تغییر داده و نگران از دست رفتن محل نقطه فوکوس در هر وضعیت نباشید.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر لنز کانن

3 – تنظیمات Playback Menu 4: Magnification (apx)

برای بررسی دقیق عکسها در دوربین

بررسی عکسها از روی دوربین یک روش کاملا عالی برای آن است که اشتباهات خود را بلافاصله تشخیص داده و در طول زمان عکاسی آنها را برطرف کنیم . بزرگنمایی تصویر روی صفحه نمایش دوربین برای بررسی دقیق تر قسمتهای مختلف یک عکس نیز روشی است که برای بررسی در فوکوس بودن و یا شارپ بودن تصویر موثر می باشد. در دوربین های جدید کانن انجام بزرگنمایی برای رسیدن به حالت نمایش تصویر در اندازه واقعی تنها کافی است تا دکمه بزرگنمایی تصویر روی بدنه دوربین را فشار دهید.

تنظیمات Playback Menu 4: Magnification (apx)

تعمیر دوربین کانن - تعمیر لنز کانن

روش انجام تنظیمات

1 – به منو Playback Menu 4 بروید

2 – گزینه ‘Magnification (apx)’ را انتخاب کنید .

3- گزینه ‘Actual size (from selected pt) را انتخاب کنید.

با استفاده از این تنظیمات در طول زمانهای نمایش تصویر با یک مرتبه فشردن دکمه بزرگنمایی روی بدنه دوربین ، بزرگنمایی تصویر در اندازه 100 درصد در محل قرار گیری نقطه فوکوس انجام می شود. این گزینه به صورت خودکار بزرگنمایی تصویر در محل نقطه فوکوس را انجام داده و بنابراین شما می توانید به صورت دستی سایر بخشهای تصویر را از این محل به بعد بررسی نمایید.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر لنز کانن

4 – تنظیمات Record func + card/folder sel

برای ضبط دقیق اطلاعات حساس

برخورداری از دو درگاه کارت حافظه در دوربینهای EOS R5 و EOS R6 یک بیمه اضافی در برابر از دست دادن داده یا تصویر را فراهم می کند تا بتوانید با خیال راحت عکاسی کنید. در صفحه «Record func + card/folder sel.» در منوی Set up 1 می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید.

در اینجا چهار گزینه برای تنظیم وجود دارند :

1- Standard (default): دوربین تصاویر را روی کارت حافظه انتخاب‌شده در گزینه «ضبط/پخش» ضبط می‌کند و پس از پر شدن کارت، ضبط متوقف می‌شود.

2-  Auto switch card: مانند گزینه بالا ، تصویربرداری با پر شدن کارت پایان می‌یابد، اما وقتی دوباره شروع به عکاسی می‌کنید، دوربین به‌طور خودکار شروع به ضبط روی کارت حافظه دوم می نماید.

دو عملکرد بعدی به شما امکان می‌دهد از دو درگاه کارت حافظه برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات خود استفاده کنید:

 روش تنظیمات

Rec. separately : اگر در منوی عکس 1 ضبط در دو فرمت را انتخاب کنید، فایل های RAW روی یک کارت و فایل های JPEG روی کارت دیگر ضبط می شوند.

Rec. to multiple: هر عکس با کیفیت تصویر یکسان روی هر دو کارت ضبط می شود (یعنی هر کارت یک کپی از همان فایل تصویری را در خود جای می دهد).

وقتی دوربین را طوری تنظیم می‌کنید که روی کارت‌ها جداگانه ضبط شود، می‌توانید در منوی عکسبرداری «کیفیت تصویر» انتخاب کنید که کدام فرمت در کدام کارت ضبط شود. برای کارآمدتر کردن عکس‌برداری، فرمت‌های فایل بزرگ‌تر را روی کارتی که سرعت نوشتن و/یا ظرفیت بالاتری دارد، ضبط کنید.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر لنز کانن

5 – تنظیمات کاملا جدید Shutter at shutdown :

جلوگیری از ورود گردو غبار در زمان تعویض لنز دوربین

گرد و غبار روی حسگر تصویر شما یکی از آن چیزهایی است که وقتی متوجه آنها می شوید به سختی می توان آنها را برطرف نمود.  بیشتر این گرد و غبار هنگام تعویض لنز وارد دوربین می شود. در دوربین‌های بدون آینه، از آنجایی که حسگر تصویر پس از جدا کردن لنز در معرض دید قرار می‌گیرد، این موضوع می‌تواند منبع بزرگی برای نگرانی باشد.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر لنز کانن

در دوربین  EOS R، هنگامی که دوربین خاموش می شود، پرده شاتر به طور خودکار بسته می شود، که ثابت شد یک ویژگی محبوب است. در EOS R5 و EOS R6، کاربران می توانند انتخاب کنند که بعد از خاموش کردن دوربین شاتر بسته شود یا باز بماند، بنابراین اگر نگران ورود گرد و غبار به سنسور خود هستید، آن را طوری تنظیم کنید که در حالت خاموش شدن بسته شود.

 

لینکهای مفید :

نمایندگی تعمیر دوربین کانن Canon

تعمیر دوربین فیلمبرداری کانن

تعمیر دوربین کانن Canon EOS 700D

تعمیر دوربین کانن EOS 70D